Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Bogen henvender sig til studerende på de videregående sundhedsuddannelser, herunder de social- og sundhedsfaglige kandidat- og masteruddannelser. Bogen er en introduktion til den videnskabelige arbejdsproces. Her er intet underforstået, men alt er grundigt forklaret. Den er skrevet i et meget læsevenligt sprog, nærmest sanseligt, så man kan høre forfatterens stemme i sit øre. Den har en logisk struktur og er gennemtænkt vejledende til sidste side. Bogens layout er enkelt og med en god farvesætning på sidernes yderkant, der fremmer brugen af bogen som opslagsværk.Jeg giver denne meget velskrevne og veldisponerede bog mine varmeste anbefalinger. Den bør stå på enhver studerendes boghylde, der interesserer sig for sundhed og kvalitative undersøgelser i særdeleshed."- Anne-Marie Elgkjær Larsen. cand.cur., vicerektor på Diakonisse-stiftelsens Sygeplejeskole, Tidsskrift for Sygeplejeforskning 2/2006. MERETE BJERRUM er cand.mag. i historie, ph.d. i Medicin og lektor ved Institut for folkesundhed, Aarhus Universitet.
"Opgavebog for små kreative tænkere" er fuld af sjove opgaver og spændende udfordringer, der er designet til at styrke børns evne til at tænke kreativt. Målgruppen er børn i alderen 4 til 12 år.Bogen træner barnet til at få mange ideer og se nye sammenhænge. Det gælder for både børn og voksne, at når vi træner vores evne til at se sammenhænge, så træner vi samtidig vores evne til finde på og se nye muligheder. Ideen er enkel. Ligesom vi kan træne vores muskler, kan vi træne vores hjerne. Jo mere vi træner, jo bedre bliver vi.Børn er naturligt kreative, men ofte lægger de det mere og mere fra sig, jo ældre de bliver. Opgaverne i denne bog hjælper børn til at blive endnu bedre kreative tænkere, få masser af ideer, tænke ud af boksen, bruge deres vidunderlige fantasi og ha' det sjovt. Bogen indeholder:40 opgaver der forbedre børns kreativitetØvelser i at se nye sammenhængeUnderholdende hjernegymnastikMange timer med sjove aktiviteter
Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi kaster lys over, hvordan vores livsrejse formes af komplekse samspil mellem arv, miljø og følelsesmæssig udvikling.Gennem tre cases sætter Susan Hart hele livsforløb ind i en forståelsesramme, som kombinerer udviklings- og tilknytningsteori med traumeforståelse, evolutionspsykologi og affektiv hjerneforskning. Hun viser, hvordan følelsesmæssig udvikling indtræffer i specifikke perioder, og hvordan den enkeltes personlige potentiale kan udfoldes, hvis den mødes med en relationsbaseret stimulation.Introduktion til neuroaffektiv udviklingspsykologi er den første af en række bøger i en serie, der i kort form beskriver emner inden for neuroaffektiv udviklingspsykologi og -psykoterapi. Serien er redigeret af Susan Hart.
Fri af angst er skrevet som en støtte til dig, der har et ængsteligt barn. Den beskriver angstens forskellige udtryk og viser, hvordan du kan hjælpe dit barn fri af en overdreven angst. Bogen giver en håndsrækning til forældre og andre voksne omkring det ængstelige barn. I let tilgængelig form giver den gode råd i forhold til at forebygge angst og give barnet mere mod. Forfatterne beskriver de grundlæggende principper for kognitiv adfærdsterapi trin for trin, så forældre, der haret barn i behandling, forstår, hvad barnet skal lære, og kan støtte det i de øvelser, det får med hjem mellem terapisessionerne. Fri af angst er en håndbog, hvor du kan slå op, hvordan du bedst kan hjælpe, når dit barn arbejder med en bestemt teknik. Bogens forfattere er psykologer med solid teoretisk og praktisk erfaring med behandling af børn i Center for Angst ved Københavns Universitet.
Medfølelsens pris er til alle, som har de dedikeret deres arbejdsliv til at hjælpe mennesker i svære situationer. Det er et givende arbejde, men det er også slidsomt dagligt at møde smerte, angst og lidelse.Med udgangspunkt i sin egen historie som psykolog fortæller Per Isdal om, hvordan han selv blev forandret af det arbejde, han elsker. Han giver indblik i, hvad arbejdet gør ved den professionelle hjælper, og præsenterer konkrete strategier for, hvordan man forebygger og bearbejder de belastninger, det indebærer.Medfølelsens pris er en varm bog, som gør os klogere på, hvordan man tager vare på sig selv, sine kolleger og eventuelle ansatte.
Vådrum hører til de mest kritiske rum i en bygning, både på grund af den direkte vandpåvirkning og den høje relative luftfugtighed, der ofte forekommer i længere perioder. SBi-anvisning 252 giver vejledning i planlægning, projektering og udførelse af vådrum i overensstemmelse med kravene i Bygningsreglement 2010. Anvisningen gælder også for bygninger udført efter BR15, da der i forhold til BR10 ikke er ændret i bestemmelserne, som anvisningen knytter sig til. Anvisningen beskriver, hvordan gulve, vægge og installationer kan udføres, så bygningsreglementets krav er overholdt, og så der opnås størst mulig sikkerhed mod skader fra vand og fugt. Målgruppen er især byggeriets projekterende og udførende samt bygningsmyndighederne.
”Det er en af de bedste fremstillinger af psykiatriske patienters oplevelser, jeg har læst i mange år. Hendes sprogtone og brug af billeder er eminent, og det er ikke mærkeligt, at hendes bog er blevet oversat til en lang række sprog og har skabt debat i Norge.”- Bo Møhl, Politiken
En af de mest markante udfordringer, lærere møder i deres arbejde, er den store variation i elevernes måder at lære på. Med specialundervisningsloven fra 2012 er det nu også deres opgave og ansvar at inkludere elever med komplekse læringstilgange, opmærksomhedsproblemer og mere generelle læringsvanskeligheder.Bogen giver psykologisk indsigt i læreruddannelsens kompetenceområder ?Elevens læring og udvikling? og ?Specialpædagogik?. Forfatterne bidrager med grundlæggende viden og nye vinkler på bogens fire hovedtemaer:-Udvikling og udviklingsstøttende relationer - herunder motivation og køn-Læring, kommunikation og klasseledelse-Social forståelse og intervention-Samarbejde, vejledning og inklusion.Ni af bogens kapitler er reviderede udgaver af kapitler fra bogen ?Psykologi for lærerstuderende og lærere?.
Roder det hele lidt?Med udgangspunkt i mindfulness hjælper “Bevidst nærvær” dig med at bryde gamle, dårlige vaner og tankemønstre.J Mark G Williams står bag “Bevidst nærvær”, som indeholder helt konkrete og simple øvelser til at gøre livet en tand lettere og bedre. Samtidig er der et ligeså konkret 8-ugersprogram og lydfiler, som findes på forlagets hjemmeside, der begge to skal gøre det endnu nemmere.Med denne bog lærer du at blive bevidst om dine følelser og bruge dine erfaringer positivt til at ændre de uhensigtsmæssige tankemønstre, der måske påvirker dig og din livskvalitet.Dette er en redning for de, der kæmper med depression og stress, og en hjælp til dem, der bare gerne vil opnå en større glæde i hverdagen.
Mindfulness - bevidst nærvær - er en enkel og effektiv måde at blive opmærksom på sine mest vanskelige følelser og livserfaringer.Forestil dig et 8-ugers forløb, der kan hjælpe dig til en gang for alle at bryde negative tankemønstre som for eksempel stress, angst og modløshed så du kan møde livets udfordringer med større overskud. Det kan gøres ganske enkelt ved at lære nye måder at forholde dig til dine egne tanker og følelser.Denne arbejdsbog guider dig skridt for skridt igennem et nøje tilrettelagt program med øvelser og refleksionsspørgsmål. Den giver dig redskaber til at fastholde processen og er krydret med kommentarer og input fra andre, der har gode erfaringer med forløbet. Bogen er skrevet af tre af verdens førende kapaciteter på området som har udviklet og arbejdet med metoden gennem mange år.Bogens guidede meditationer findes som MP3-lydfiler på den medfølgende cd og på bogens hjemmeside.Bemærk, at den ikke kan afspilles i en almindeig cd-afspiller, men kræver en afspiller, der kan aflæse MP3-filer.
I denne populære grundbog præsenteres et sociologisk perspektiv på moderne pædagogisk arbejde. Der tages udgangspunkt i en række samfundsmæssige brudlinjer, som danner tema for de enkelte kapitler. Kapitlerne belyser, hvordan forståelse af disse brudlinjer hjælper pædagogen i bestræbelserne på at håndtere de mange dilemmaer, som professionelt arbejde med andre mennesker indebærer. Hvert enkelt kapitel tager afsæt i pædagogisk praksis i form af konkrete cases og inddrager på den baggrunde relevante sociologiske og andre samfundsvidenskabelige teorier. Denne 2. udgave af bogen er udvidet med et nyt kapitel med titlen "Individ, institution og samfund", som forsøger at indkredse kernen i det nye fag. Bogens øvrige kapitler er opdaterede, der er sket mindre sproglige justeringer, og alle henvisninger til lovgivning er ajourførte. Bogen er redigeret af Carsten Schou og Carsten Pedersen. De øvrige bidragydere er: Morten Ejrnæs, Janne Hedegaard Hansen, Carsten Frank Olesen, Marianne Skytte og üzeyir Tireli.
Skal jeg tage et lån? Købe bolig? Bo til leje? Bruge mine penge eller spare op? Skal jeg stole på min bankrådgiver? Er jeg fornuftig husmor eller selvglad amatør? Er jeg et egern eller en løve? Privatøkonomi kan virke uoverskuelig. Men sådan behøver det ikke være. Med vid – og en god portion humor – guider forfatterne dig gennem den økonomiske jungle, så du kan sove trygt om natten. I en kort, kontant og underholdende bog får du de vigtigste råd, tips og advarsler, der sikrer dig en sund økonomi gennem hele livet. Få styr på lån, arv, pengegaver, spil, bolig, investering, forsikring og pension i et livsperspektiv.
Konsulent – men hvordan?klæder konsulenten på til hverdagen. Den giver konkrete redskaber og modeller til konsulentarbejdets vidt forskellige opgaver - men frem for alt giver den indsigt i de grundlæggende færdigheder, der går forud for brugen af diverse modeller: • afklaring af positionen som intern og ekstern konsulent• afklaring af positionen som fag- og proceskonsulent• medskabelse af opgavens indhold og rammer • interviewfærdigheder: at lytte og at spørge• rådgivning i store og små grupper• håndtering af møder, kompleksitet, konflikter og feedback. Konsulent – men hvordan? er baseret på narrative ideer, som forfatterne med afsæt i egne erfaringer omsætter til konsulentens daglige arbejde. Bogens eksempler er fra det sociale, pædagogiske, sundheds-faglige og psykologiske felt, men den er relevant for alle konsulenter i det offentlige og private. Alle fire forfattere er erfarne konsulenter, der bl.a. arbejder med efteruddannelse af konsulenter, ledere, terapeuter og andre professionelle. Forfatterne står bag en række publikationer og arbejder løbende sammen med forskellige udenlandske og internationalt anerkendte kolleger indenfor det narrative felt.
Social-og specialpædagogik er målrettet undervisningen på den nye pædagoguddannelse.Bogen, som er skrevet af forskere og fagpersoner med teoretisk og praktisk ekspertise inden for de specifikke kompetencemål og tilhørende videns- og færdighedsmål, tilbyder en række professionsfaglige byggesten til udvikling af rammer for og indhold i det pædagogiske arbejde inden for det social- og specialpædagogiske felt.Temaerne er:Udsathed og livsbetingelserInklusion og eksklusionStigmatisering og stemplingEmpowermentRecoveryAutonomi og mestringSundhedsfremmeEtik Social- og specialpædagogik er én af i alt tre fagbøger, som retter sig mod de tre specialiseringer i pædagoguddannelsen, hvor de to andre er Barndomspædagogik og Skole- og fritidspædagogik. Det er bøger, der bidrager til opbygning af fagligheden i de nye uddannelsesspecialiseringer og skabelse af sammenhæng inden for og imellem disse. Derudover kan bøgerne anvendes i forbindelse med efter- og videreuddannelse af pædagoger, herunder også praktikvejledere i forhold til det fornyede fokus på de pædagogiske institutioners uddannelsesopgave.
Denne bog henvender sig til alle de professioner, hvor det relationelle er i front. Det betyder i første omgang sygeplejersker, lærere, pædagoger, socialrådgivere og studerende som er under uddannelse eller efteruddannelse, men bogen vil også være relevant for andre faggrupper, hvor det relationelle har betydning for den gode professionsudfoldelse.
Familieterapeut Jesper Juul, og bl.a. forfatter til den internationale bestseller Dit kompetente barn, fortæller om børns behov for forældre, der viser vejen med et kærligt og konsekvent lederskab. Forældre som tager ansvar for relationen, skaber tillid, og som træffer beslutninger på familiens vegne - både de populære og de ikke populære.Jesper Juul gør os klogere på os selv og på, hvad der skal til for at blive mere autentiske forældre, som leder familien med personlig autoritet. Forældre, som er lydhøre, og som ikke krænker vores børns personlige integritet, men som samtidig tager bestik af egne følelser og personlige grænser. Alt sammen med det mål at støtte vores børns udvikling til at udvikle en god fornemmelse for deres egne behov, ønsker og grænser, så de også selv bliver stærke til at gå deres egen vej.
Boost din opsparing med aktier giver på lettilgængelig vis et overblik over, hvad du med held kan gøre for at få mere ud af dine penge - både i dag, i morgen og når du bliver ældre.Vi vil gerne så være gode til at spare op og styre vores forbrug. Men det går ikke så godt som vi ønsker. For desværre har vi en usynlig fjende - underbevidstheden. Underbevidstheden er den del af vores tanker vi ikke selv har styr på. Derfor er det heller ikke altid vi selv kan gennemskue, at den vigtige beslutning vi lige har taget, måske ikke er så god som vi forestiller os, netop fordi det er underbevidstheden - og ikke fornuften - der ligger bag.Uanset hvor meget vi kæmper, kommer vi aldrig til at lære, hvornår vi lader os narre af vores underbevidsthed eller hvorfor. Derfor er det meget bedre at acceptere, at vi har denne svaghed, og så i stedet bruge vores kræfter på at finde den mest sikre metode til at få pengene til at vokse.Denne bog vil blandt andet beskrive, hvorfor mænd er mere tilbøjelige til at lade sig påvirke af underbevidstheden og andre psykologiske faktorer end kvinder er. Det betyder godt nok, at mænd er lidt flittigere til at købe aktier, når de sparer op. Men det betyder også, at de kvinder, der køber aktier, gør det langt mere fornuftigt end mænd, netop fordi de ikke er så påvirkelige på det psykologiske område.
Videnskabsteori - en indføring for praktikere er en introduktion til de videnskabsteoretiske retninger, der typisk ligger til grund for den forskning og de undersøgelser, socialrådgivere, lærere, pædagoger og sygeplejersker møder i deres hverdag. Bogen giver indblik i de forskellige retningers styrker, svagheder og begrænsninger i forhold til, hvordan man griber forskning og undersøgelser an, og hvad man betragter som holdbar viden.De retninger, som bliver diskuteret, er positivisme, fænomenologi, hermeneutik, kritiske retninger og socialkonstruktivisme. De illustreres med spændende og tankevækkende eksempler hentet fra blandt andet socialforskning, klassisk og moderne fysik, litteratur og antropologi.
Ind i ledelse er et bud på, hvordan man forbinder teori og praksis i ledelse og derigennem rykker og løfter sig som leder. Forfatterne har erfaret, at det er præcis denne kobling, som mange ledere efterlyser gode eksempler på. Derfor kan læseren gennem bogen finde masser af inspiration til, hvordan man kommer ind i ledelse og finder frem til det helt rigtige skæringspunkt mellem teori og praksis i forhold til sine brændende ledelsesudfordringer. I bogens del 1 præsenteres den metodiske essens af seks eksemplariske ledelsesopgaver i diplomuddannelse i ledelse fra faget Det personlige lederskab. Desuden gennemgås, hvad der skal til for at skrive en god opgave. I bogens del 2 introduceres syv spændende teoretiske nedslag. Desuden vises via forskellige øvelser og refleksioner, hvordan både lederen og den studerende på lederuddannelsen konkret kan anvende og forbinde disse nedslag med de mange ledelsesøjeblikke i hverdagen. Hovedærindet i bogens 3 del er at beskrive, hvordan man personligt som leder kan bringe sin læring og nye ledelseskompetencer ind i sin organisation. Det er helt vitalt, hvis uddannelses-investeringen skal føre til bedre ledelse. Ikke desto mindre oplever mange ledere, at det kan være svært at få brugt det, de har lært, når de kommer tilbage i organisationen. Bogen henvender sig først og fremmest til nuværende, tidligere og kommende ledelsesstuderende. Men bogen har også høj appel til ledere i øvrigt, undervisere, konsulenter og andre studerende, der ønsker at optimere deres kompetence i at bygge bro mellem teori og praksis.
Pædagoger skal ikke skamme sig over at knytte tætte bånd til børnene, over at være i vildrede, over at føle sig utilstrækkelige og afmægtige. Pædagoger skal ranke ryggen, stå sammen og blive bedre til at sætte ord på, hvad deres arbejde består i – både over for hinanden og over for omverdenen. I Ida er pisseprovokerende tager Rikke Smedegaard Hansen afsæt i sine egne stærke, bevægende, frustrerende, kærlige møder med børn og kobler dem til relevant teori og forskning. Med bogen ønsker hun at give pædagoger et (fag)sprog for de følelser, der hver eneste dag er på spil i det pædagogiske arbejde. Og samtidig ønsker hun at give et anderledes og mere praksisnært indblik i hverdagen som pædagog, end det, man typisk præsenteres for i fagbøgerne.
Med suverænt overblik introducerer Sociologisk teori – en grundbog til den klassiske og aktuelle sociologis største tænkere: Marx, Weber, Durkheim, Honneth, Foucault, Bourdieu, Luhmann, Habermas, Althusser, Boltanski, Bauman, Beck, Goffman, Giddens, Sennett, Hochschild, Butler, Haraway, Latour og Žižek. Forfatterne præsenterer i et letforståeligt sprog centrale temaer og begreber og trækker tråde mellem tænkerne. De giver dermed læseren et solidt afsæt for at forholde sig sociologisk til nutidens samfund og indsigt i, hvordan sociologien beskriver og analyserer "det fælles", samfundet eller det sociale. Bogens kapitler er bygget op som en diskussion mellem to teoretikere om et centralt tema: anerkendelse og anomi magt og stratificering system og differentiering stat og marked usikkerhed og risici det refleksive selv familie og arbejde krop, køn og identitet faktish og fetish. Bogen er skrevet af fem forskere fra Aarhus Universitet og Stanford University.
Anne-Lise Løvlie Schibbyes relationsforståelse bygger på én grundlæggende tanke, nemlig at det er i forholdet til den anden, at jeg bliver et selv, at min afhængighed af den anden muliggør min selvstændighed. Med fokus på temaer som anerkendelse, intersubjektive processer, samt menneskets evne til selvrefleksion og selvafgrænsning i relationer, viser Schibbye, hvordan dynamikken i vores forhold har afgørende betydning for det, som sker i den tidlige udvikling, når en ny familie dannes, og, ikke mindst, i psykoterapeutiske møder.I denne opdaterede og gennemreviderede udgave af hendes hovedværk, Relationer - Et dialektisk perspektiv, viser hun, hvordan ny forskning udvider og støtter hendes tidligere arbejde. Forskningsområder som affektregulering, ansigtskommunikation og neurovidenskab bliver på fascinerende vis knyttet til vores forståelse af tidlig udvikling og psykoterapi.
Mindfulness fokuserer på, hvordan man opnår glæde og indre ro. Bogens fokus er præcis på, hvordan man kan hjælpe sig selv til at fremme livsglæde og selvtillid og dermed reducere angst, stress og uro. Meditationerne udgør kernen i mindfulness, og det er muligt at lære de enkle mindfulness-meditationer ved blot ved at sætte lidt tid af hver dag. Du vil blive overrasket over, hvor hurtigt du kan hjælpe dig selv til igen kan få kontrol over dit liv og finde fred i en hektisk verden. Bogen indeholder en cd med guidede meditationer.
Opdateret og udvidet udgave af bestselleren – med to nye kapitler, et om dannelse og et som giver et eksistentielt perspektiv på udvikling af lederskab.Praktisk filosofi og ledelse giver en veldokumenteret og let læst introduktion til et svært emne, nemlig hvordan praktisk filosofi kan kvalificere arbejdet med at udvikle lederskab.Siden det antikke Grækenland har mennesker benyttet filosofien som en hjælp til at udvikle sig. Og i dag viser erfaringer fra praksis, at filosofiske metoder giver konkrete resultater i menneskers og organisationers daglige liv. Ved at filosofere træner vi vores evne til at tænke både kritisk, konstruktivt og kreativt. Filosofien kan dermed hjælpe os til en større indsigt i, hvordan vi kan udvikle og realisere vores ideer. Den kan for eksempel lære os, hvad god ledelse er og hjælpe med at udvikle vores lederskab.
Socialt arbejde – teorier og perspektiver giver en oversigt over det meget brede og sammensatte felt, som socialt arbejde udgør. Bogen er opdelt i to dele. Del I indeholder forskellige overordnede perspektiver på socialt arbejde: præsentation og diskussion af det sociale arbejdes felt, teorier om sociale problemer, medborgeropfattelser i socialpolitikken, udviklingen i den retlige regulering samt kundskabsformer og metodeopfattelser i socialt arbejde. I Del II introduceres det sociale arbejdes kerneområder: fattigdom, marginalisering og social eksklusion, beskæftigelsesområdet, børn-, unge- og familieområdet, hjemløshed, migration, psykiske lidelser, alkohol- og stofmisbrug og det boligsociale område. 2. udgave af Socialt arbejde – teorier og perspektiver er ført ajour i henhold til den udvikling, der i de seneste år er foregået inden for socialpolitik og lovgivning. Derudover er statistisk materiale opdateret. Bogen henvender sig til praktikere samt til studerende på diplom- og masteruddannelser inden for socialt arbejde samt kandidatuddannelsen i socialt arbejde.
Klæd dine pædagogstuderende på til at skrive den store afsluttende bacheloropgave. De studerende får med denne bog et overskueligt og konkret opslagsværk, som giver svar på alle de spørgsmål, det typisk trænger sig på, når bacheloropgaven skal påbegyndes. Bacheloropgaven er skrevet af række erfarne vejledere, der i en enkel og uhøjtidelig form beskriver alle projektets faser - fra de indledende overvejelser og gruppedannelse over problemformulering, informationssøgning og feltarbejde til analyse, skriveproces og mundtlig prøve. Bogen vil være med til at kvalificere processen, fokusere vejledningen og højne kvaliteten af det færdige produkt.
?Opslagsbog, grundbog og andetsprogsdidaktik i ét. Sjældent ses en pædagogisk metodebog hængt så fint op på praksisbeskrivelser som denne indføring i genrepædagogik i teori og praksis.? - anmeldelse i FOLKESKOLENLad sproget bære er en velstruktureret gennemgang af genrepædagogikken, som støtter læreren i arbejdet med teksters forskellige formål, opbygning og sproglige kendetegn.Bogen giver konkrete eksempler på, hvordan et sprogarbejde i undervisningen kan gribes an helt ned i det for genren relevante sprog. Forskellige genrer beskrives og inddeles i genrefamilier, genrernes strukturer og sproglige træk kortlægges, og de forskellige faser i den genrepædagogiske model illustreres med konkrete eksempler fra undervisningen.Desuden giver Lad sproget bære eksempler på evaluering som en naturlig del af undervisningen og på, hvordan elevers læring kan understøttes gennem samarbejde med lærere med forskellige sprog og kulturelle kompetencer.Både tosprogede elever og elever med dansk som modersmål har brug for støtte i at udvikle et kundskabs- og skolerelateret sprog. Og med fokus på stilladsering og eksplicit undervisning i sprog, gennem leg, samtale og interaktive øvelser, kan læreren støtte eleverne i at udvikle en selvstændig skriveproces.Med denne 2. udgave følger over 200 siders konkret arbejdsmateriale, der relateres til Forenklede Fælles Mål - lige til at printe og arbejde med i klassen.Bogens eksempler er fra indskoling og mellemtrin, men indholdet kan sagtens omsættes til de ældste klasser
2. reviderede og udvidede udgaveStrategisk kommunikation er et fagområde i vækst. Private virksomheder, offentlige institutioner og interesseorganisationer har stigende fokus på betydningen af god kommunikation. Flere og flere ansættes derfor til at arbejde med kommunikation, og flere og flere interesserer sig for kommunikation. Denne bog giver en enkel introduktion til det strategiske arbejde med kommunikation. Den henvender sig derfor til den interesserede læser uden de store forkundskaber om strategisk kommunikation, uanset om bogen læses som del af pensum på en uddannelse, som led i kompetenceudvikling på jobbet eller ud fra en privat interesse i at sætte sig ind i et spændende område.Bogen er en brugsbog, der hjælper læseren til at tænke professionelt, systematisk og metodisk, når det drejer sig om strategisk kommunikation. Ved hjælp af analyser og andet forarbejde hjælpes man til selv at kunne tilrettelægge god kommunikation, der fremmer strategiske mål.
I denne bog opfordrer Jesper Juul til radikal nytænkning. Vores aggression kommer til udtryk på mange måder men udspringer af samme kilde. Vi bliver irritable, irriterede, vrede, rasende eller selvdestruktive. Disse følelser, der kommer til udtryk på mange forskellige måder, har vi brug for at bearbejde, ellers går det ud over vores mentale sundhed, selvfølelse og selvtillid. Dette er særlig vigtigt, når det gælder børn og unge. Jesper Juul fortæller, hvad der sker, når vi undertrykker disse legitime følelser, hvor vigtigt det er at indrømme dem, og hvordan vi som forældre, pædagoger og lærere kan møde dem hos andre og i os selv. Han fortæller, hvordan vi kan støtte børn og unge, så aggressionen ikke udvikler sig til en ond spiral, hvor aggression bare medfører mere aggression og vold. Som voksne kan vi snakke med hinanden og opklare årsagerne. Børn og unge har brug for vores empati og vilje til at forstå, hvad der rører sig i dem. De har behov for voksne, der har en konstruktiv tilgang til aggression som en naturlig del af det at være menneske. "Der er ingen tvivl om, at vi fødes med forskellige temperamenter. Nogle er filosofiske og tilbageholdende, andre er sprudlende og initiativrige og nogle er aggressive - "krigerne" kalder jeg dem. De synes at se på enhver udfordring eller forhindring som noget, der skal nedkæmpes med al den kraft krigeren besidder." - Jesper Juul
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.