Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lauras bog er først og fremmest en usædvanlig kærlighedserklæring. Men det er også en fortælling om at bearbejde sorgen efter tabet af en elsket, om familierelationer og ophav, om socialklasser og komplekse mønsterbrydninger, om skam og skyld, og om at finde sig selv – eller i hvert fald den del af sig selv, der føles mest sand. Kærlighedshistorien bliver prismet, der smertefuldt og smukt kaster glimt af lys på alle andre aspekter af eksistensen, hvor selve det at skrive bliver både eksistensgrundlag og flugtvej, både overlevelses- og frigørelsesmekanisme – hvor litteraturen bliver en virkelighed, der fremstår mere virkelig end den (måske) virkelige virkelighed.
I RISALDEREN vender Xinxin Ren Gudbjörnsson blikket mod de moderne kinesere, og gennem 14 små fortællinger, som kan læses både hver for sig og samlet, introduceres læseren til et mangfoldigt persongalleri fra både land og (stor)by.Xinxin bringer alle karaktererne til live med både humor og alvor, men mest af alt med stor kærlighed til menneskene i sit fædrene land, og de almindelige kinesere der ikke så ofte finder vej til litteraturens sider. Fortællingerne flettes sammen på finurligste vis med både små og store overraskelser undervejs.RISALDEREN giver læseren et sjældent indblik i almindelige kineseres liv og udfordringer med familie, uddannelse, arbejde, økonomi og selvfølgelig kærligheden.Man kan blandt andet møde LOMMETYVEN, der taget sit erhverv meget alvorligt, BUKKEREN, som er født til jobbet, og dog … ELSKERINDEN, der muligvis er på vej et nyt sted hen, og KAREOKESANGERINDEN, der nok ved hvad gamet handler om.Bonus: Det er Xinxin Ren Gudbjörnsson selv der har indlæst.
Penge. Magt. Korruption. Begær.VI DE UNGE er fortællingen om familiedynastiet bag Devraj Company, en milliardvirksomhed, som ledes af en forgyldt galning. Romanen sprudler af energi og heftigt, men smukt afmålt raseri; den byder læseren på et alarmerende indblik i det moderne Indien, hvor den religiøse nationalisme blomstrer, hvor sammenstødet mellem generationerne splintrer fremtidens fundament, hvor vi mærker livets intensitet og dødens evige nærvær. En fortælling, der ligger langt fra yoga-ashrams og slumromantik, som vender de stereotype fortællinger om Indien på hovedet. En moderne Kong Lear; vor tids tragedie – for tid og evighed. Hvis du kan lide Arundhati Roy, vil du helt sikkert også sætte pris på Preti Taneja.
KOLLEKTIVT HUKOMMELSESTAB er en skarp, rørende, humoristisk og kraftfuld digtsamling om at være sort, lesbisk, kvinde, om at vokse op i en kristen familie og et samfund, hvor ikke kun hendes køn og hudfarve, men også hendes seksualitet er et oprør mod det bestående. Det er en insisterende poetisk reflektion over traumebearbejdelsens og fortællekunstens betydning for Sydafrikas kollektive hukommelse, der samtidig giver vores hvide, eurocentriske automattænkning et skud for boven.Hvis du har læst Audre Lorde, bør du også lytte til Koleka Putuma.
Hans Jonathan blev i 1784 født ind i slaveri på øen St. Croix, som dengang var en del af den Dansk Vestindiske koloni. Som ung dreng blev han sejlet fra St. Croix til København, hvor han voksede op hos familien Schimmelmann, i Amaliegade 23. I 1801, blot 17 år gammel fulgte han den danske konges opfordring og lod sig hverve til flåden for at forsvare kongen, og det styre der profiterede på slavegørelsen af såvel ham selv som hans mor. Ikke desto mindre var Hans Jonathans indsats i Slaget på Reden heroisk, og efterfølgende slog han sig ned i København i overbevisningen om, at han nu var en fri mand. Men der tog han fejl.Henrietta Schimmelmann anlagde et civilt søgsmål mod Hans Jonathan, hvor hun gjorde krav på ejerskabet over ham – og hun vandt. Men trods tabet af søgsmålet, lykkedes det Hans Jonathan at flygte, inden hun kunne sende ham tilbage til St. Croix, og derved forsvandt han også ud af Danmarks historien. Indtil ca. 200 år senere, hvor historien om hans forunderlige liv fortsættes i Island og helt frem til i dag.
blottet er en fortælling om voldtægt, om at få vrangen vendt ud på både krop og sjæl. En italesættelse af kompleksiteten bag offerrollen der samtidig er et opgør med stigmatisering og stereotyper. En fortælling om at blive skrællet af, helt ind til knoglemarven. Til der hvor man ikke længere ved, hvem man var, er og bliver.Det er en fortælling om et overgrebs mange konsekvenser.Det er en fortælling om at miste sig selv, men alligevel finde vejen tilbage til livet, kroppen og kærligheden.
ENGLENES ENSOMHED er labyrintisk fortælling om en familietragedie, der spænder over to århundreder, to kontinenter og to generationer. Baggrunden er et Haiti i flammer, i kølvandet på det blodige coup d’état i 2004 og under det brutale Duvalier-regime. I forvisning om sin snarlige død begynder Ruth at overveje, hvad hun egentlig har opnået i sit jordiske liv. Et brækket håndled og beskeden om at tante Ruth er død, sender Catherine fra Paris og en karriere som solopianist tilbage til Haiti og sin egen spiritualitet. Catherines mor, Rose, flygtede fra et brændende Haiti under Duvalier-regimet til Canada, men kunne det kolde nord sætte hende fri på en måde, som hendes hjemland ikke formåede? Romuslus, en af Ruths tidligere elever og senere en anerkendt konpa-sager, drukner sine sorger i alkohol og kunstige stimulanser, der ender med at sende ham i fængsel tilbage i Haiti. Han vælter ud af murbrokkerne under det blodige kup i 2004 og starter dermed omvejen mod sin forløsning.
En fabelagtigt global fortælling om Dr. Morayo Da Silva, en moden kvinde, der er lige så farverig som de afrikanske gevandter, hun klæder sig i, som skrællen på de smukke citrusfrugter hun får af sin underbo, som bladene på tulipanerne hun nøje udvælger, og læbestiften hun pynter læberne med. Hun kører lange ture i sin elskede vintage-Porche, hun flirter med både unge og ældre mænd, og hun snakker med de folk, hun møder på gaden – og ikke mindst med personerne i hendes højt elskede bøger. Hun er i fuld gang med at planlægge sin 75-års fødselsdag, da et uheldigt fald vender op og ned på alt. Pludselig ser hun sin selvstændighed smuldre, for Morayo har ingen nær familie og må i stedet sætte sin lid til venner og tilfældige bekendtskaber.
En satirisk gendigtning af Søren Kierkegaards Gjentagelsen. En skånselsløs, men præcis beskrivelse af alle os, privilegerede vestlige menneskers hamsterhjulshigen efter det dér fantastiske liv, som vi allerede har, men ikke har indset, ikke værdsætter, og som vi derfor tvinges til at gentage igen og igen. Xinxin Ren Gudbjörnsson bliver Christian og giver ham og os præcis det, vi fortjener.
BYEN VINDER ALTID er en sanselig, følelsesmættet og højspændt fortælling om oprøret i Kairos gader i 2011-2013. Romanen indfanger den egyptiske revolutions feberagtige intensitet, fra masseprotesternes eufori til lighusets isnende kulde, og giver os en unik mulighed for at opleve oprøret indefra igennem de to unge aktivister, Mariam og Khalil, som hvirvles ind i begivenhederne, opslugt af politisk passion og troen på forandring. Deres liv bliver aldrig det samme igen.Forord af Carsten Jensen: ”… jeg har sjældent læst en så hudløs og smertefuldt åben skildring af, hvordan det føles at satse alt, sit liv, sine inderste håb og alle sine drømme på en forandring, der skal sætte alle fri – og så lide et uoverkommeligt bittert nederlag.” BYEN VINDER ALTID er ... medrivende læsning fra start til slut ... Det er heftigt og eksplosivt ... Hamiltons bog [er] foruroligende livagtig i sin fremmaning af den på én gang håbefulde og angstmættede stemning på Tahrir-pladsen og omegn ... til bogens mest uafrystelige afsnit hører beskrivelserne af den sorg, der rammer de familier og venner, som mister deres kære. Også Hamiltons minutiøse skildring af usikkerheden, euforien og de revolutionæres intense passion griber én om hjertet.” Adam Holm, Weekendavisen
Historien om Hans Jonathan er både den forunderlige fortælling om en ung mand fra den caribiske ø St. Croix, der i 1784 fødes ind i slaveri og blot 43 år senere ender sine dage i Island, som en fri mand. Men det er også en fortælling om historiens betydning i nutiden, og ikke mindst om betydningen af hudfarve og national identitet i en globaliseret verdensorden.Hans Jonathans korte liv er omdrejningspunktet for en fortælling om dansk imperialisme, om handlen med slavegjorte arbejdere, om det danske retssystems syn på ejendomsretten over mennesker samt om nationalisme og raceliggørelse i et større og globalt perspektiv.Som barn blev Hans Jonathan sejlet fra St. Croix til København, hvor han voksede op hos familien Schimmelmann i Amaliegade 23. I 1801, i en alder af bare 17 år, fulgte han den danske konges opfordring og lod sig hverve til flåden for at forsvare kongen og det styre, der profiterede på slavegørelsen af både ham selv og hans mor. Hans indsats i Slaget på Reden var heroisk, og efterfølgende slog han sig ned i København i overbevisningen om, at han nu var en fri mand. Men han tog fejl.Henrietta Schimmelmann anlagde et civilt søgsmål mod Hans Jonathan og gjorde krav på ejerskabet over ham – og hun vandt. Det lykkedes dog Hans Jonathan at flygte, inden hun kunne sende ham tilbage til St. Croix, og derved forsvandt han også ud af Danmarks historien. Indtil ca. 200 år senere.Som var det en historisk detektivroman lykkes det Gisli Palsson at væve denne fortællings mange og detaljerige tråde sammen til en multifacetteret historie om ét menneskes eksistens, der samtidig formår at skabe kraftig genlyd i nutidens globaliserede virkelighed. Palsson trækker tråde helt op i nutiden og reflekterer undervejs over betydningen af hudfarve og nationalitet samt betydningen og afhængigheden af slavegjort arbejdskraft i den moderne verden.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.