Bag om Forskningsmetode for sundhedsprofessionelle
Forskningsmetode for sundhedsprofessionelle lærer studerende at skelne skidt fra kanel, når de læser videnskabelige artikler og review samt ikke mindst, hvad de selv skal lægge vægt på, når de laver undersøgelser og opgaver.
Alle, der er ansat i sundhedsvæsenet og har med patienter at gøre, er forpligtet til at være nysgerrige og stille spørgsmål som: »Hvad er den bedste måde at behandle en patient på?«, »Hvad er den nyeste viden?« og »Hvordan er den viden blevet skabt?«
At kunne forholde sig til, hvordan viden er blevet skabt, kræver indsigt i de forskningsmetoder, der har ført til den evidens, som den aktuelle kliniske praksis bygger på.
Forskningsmetode for sundhedsprofessionelle er skrevet til studerende på de sundhedsfaglige professionsuddannelser, som læser til f.eks. sygeplejerske, jordemoder, fysio- og ergoterapeut, radiograf eller bioanlytiker.
Bogen skærper den studerendes videnskabelige tankegang og introducerer både kvantitative og kvalitative metoder med mange illustrative eksempler fra klinikken. Læseren får en forståelse for, hvordan forskningen genererer ny sundhedsvidenskabelig viden, og hvordan forskningsresultater kan bruges i arbejdet med patienter og borgere. Det handler bl.a. om korrelation og kausalitet, absolutte og relative tal, Grounded Theory og fænomenologi – og om at blive i stand til at vurdere formidlingen af risiko og andre forskningsresultater.
Forfatterne, Bente Appel Esbensen, Mette Juhl og Jesper Kjærgaard, er sundhedsfagligt uddannet og har mange års erfaring fra klinisk arbejde, forskning og formidling.
Vis mere