Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Fortiden som et fremmed land

I denne bog brydes med den gængse praksis i historieformidling. Der argumenteres for, at historiefaget også rummer elementer, hvor eleven lægger nutiden fra sig i sin tilnærmelse til et fortidsperspektiv, og giver forslag til, hvordan det kan ske i praksis. Bogen henvender sig til alle der er ved at uddanne sig til historielærer i alle skole- og uddannelsesformer samt øvrige undervisere og formidlere, som arbejder med at vise fortiden frem i forskellige sammenhænge. Bogen er inddelt i to dele.  Undersøgelse af fortidsperspektivet. Her undersøges det, hvordan historikere og fagdidaktikere arbejder med fortidsperspektiver, og hvilket rum dette gives i fagets læreplaner og i praksis i grundskole og gymnasium. Didaktiske arbejde med iscenesættelsen af fortidsperspektivet. Her er fokus på, hvordan vi fremstiller en oplevet fortid på en måde, som fortidens mennesker ville kunne genkende sig selv i. Derudover er der fokus på, hvordan man som historielærer kan vække elevernes nysgerrighed. Bogen er skrevet af forfattere med afsæt i en vifte af historiefaglige ståsteder:  historikere, etnografer, arkivarer, museumsformidlere, gymnasielærere og læreruddannere.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788702414783
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 198
  • Udgivet:
  • 1. august 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 154x229x13 mm.
  • Vægt:
  • 307 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 8. november 2024

Beskrivelse af Fortiden som et fremmed land

I denne bog brydes med den gængse praksis i historieformidling. Der argumenteres for, at historiefaget også rummer elementer, hvor eleven lægger nutiden fra sig i sin tilnærmelse til et fortidsperspektiv, og giver forslag til, hvordan det kan ske i praksis. Bogen henvender sig til alle der er ved at uddanne sig til historielærer i alle skole- og uddannelsesformer samt øvrige undervisere og formidlere, som arbejder med at vise fortiden frem i forskellige sammenhænge.
Bogen er inddelt i to dele. 
Undersøgelse af fortidsperspektivet. Her undersøges det, hvordan historikere og fagdidaktikere arbejder med fortidsperspektiver, og hvilket rum dette gives i fagets læreplaner og i praksis i grundskole og gymnasium.
Didaktiske arbejde med iscenesættelsen af fortidsperspektivet. Her er fokus på, hvordan vi fremstiller en oplevet fortid på en måde, som fortidens mennesker ville kunne genkende sig selv i. Derudover er der fokus på, hvordan man som historielærer kan vække elevernes nysgerrighed.
Bogen er skrevet af forfattere med afsæt i en vifte af historiefaglige ståsteder:  historikere, etnografer, arkivarer, museumsformidlere, gymnasielærere og læreruddannere.

Brugerbedømmelser af Fortiden som et fremmed land



Find lignende bøger
Bogen Fortiden som et fremmed land findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.