Bag om Frihed i fællesskab
Frihed i fællesskab er skrevet med henblik på at skabe overvejelser og forståelse igennem diskussioner rettet mod samfundsorganiseringsomtænkning på lokalplan såvel som globalniveau. Grundlæggende menneskelige ønsker, behov og særegenheder tages op i særskilte afsnit som baggrund for videre drøftelse af verdenssamfundsorganiseringen, der forventes indrettet efter den forståelse, som fællesskabets debatter, relateret til menneske og omgivelser, når frem til på baggrund af afsnittene om mennesket, økonomi, fødevarer og natur. Det enkelte afsnit forholder sig områdekritisk rettet mod bestemte samfundsdele, der med fordel kan drøftes med målsætningen om større indblik og sammenhængsforståelse samt overordnet økonomisk indsigt som grundlag for demokratiske økonomidrøftelser og beslutninger.
Vi mennesker har som opgave at indrette samfundet tilpasset den fælles omgivelses- og menneskeforståelse, man via gensidig demokratisk debat er kommet frem til, der sættes i stedet for den nuværende økonomistyring, som foregår på baggrund af menneskets grådighed og er medvirkende til skævfordeling af verdens goder og maltraktering af demokratiet.
Uddrag af bogen
Økonomiparadigmet de seneste 300 år har ikke på nogen måde fordelt livsvilkårene ligeligt, da det enkelte menneske og det enkelte land kontinuert hovedsageligt har tænkt egoistisk, og spørgsmålet er, om man uden begrænsningslovgivning kan reducere i top og bund, således at der er flere rige på et lavere niveau og færre fattige på et højere niveau og ingen under en vis stipuleret bundgrænse? Markedsøkonomien sammenholdt med privatkapitalisme er som ide udmærket, men det er ligesom med Marx teorier, de dur ikke i praksis, når mennesket og det pulveriserende liv kommer ind over.
Økonomimodellen Verden forholder sig til og arbejder efter flytter jævnfør eksempelvis den franske økonom Thomas Piketty flere og flere ressourcer over til færre og færre ejere.
Om forfatteren
Jens Jørn Pedersen gik ud af 7. klasse – ikke mere skole – er udlært vogn- og beslagsmed. Siden 20-årsalderen var han praktisk taget kun skoleinvolveret med HF, universitet, folkehøjskolelærer, højskoleforstander, underviser på folkeuniversitet og international kursusarrangør. Gymnastiklæreransættelsen ved Askov Højskole tændte en uslukkelig oplysningsild, der kommer til udtryk i nærværende bog.
Vis mere