Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Gennembrudspædagogik

Bag om Gennembrudspædagogik

Det starter med en lille sprække, og derefter er forandringen ikke til at stoppe . som hullet i en dæmning. Gennembrudspædagogikkens formål er at bevirke et gennembrud for det enkelte barn med særlige behov, så barnet begynder at se, anerkende og forstå egne potentialer og udviklingsmuligheder. Grundtanken i gennembrudspædagogikken er, at børn og unge er rorgænger i deres eget liv, men at de ikke skal være rorgængere alene. De skal hjælpes på vej af familie, pædagoger og lærere ved at møde anerkendelse af deres potentialer og kompetencer for at blive styrket i deres tro på dem selv. Gennembrudspædagogikken handler om at se barnets adfærd som et udtryk for en tilstand, som barnet gerne vil have hjælp til at ændre. Ved at fokusere på ressourcer og muligheder hjælpes barnet til at frigive, finde og anvende de mange positive ressourcer, der er inde i barnet selv. Stort set alle børn kan og vil gerne udvikle sig i en retning, som giver dem muligheden for at finde deres plads i samfundet - også de børn som har behov for en særlig indsats. En stor hindring for at nå dette mål er ofte deres adfærd, som altid betegnes som uhensigtsmæssig. De flyttes fra en tilstand, hvor de selv mener, at de ikke kan ændre deres liv, til at de pludselig forstår, at de netop selv er den faktor, der har den allerstørste indflydelse på en positiv ændring i deres liv. På den måde tilbydes børnene en reel mulighed for at kunne deltage i det moderne samfund med dets mange valg og muligheder på lige fod med alle andre. Bogen præsenterer bl.a. de redskaber og metoder, der anvendes i gennembrudspædagogikken, samt hvordan de virker i bl.a. folkeskolen og i institutioner. Forfatterne er begge ledere for Skolen Sputnik og arbejder desuden som konsulenter og undervisere i forhold til indsatsen for børn og unge med særlige behov. Lærere, pædagoger m.v. får her metoder, som kan være med til at skabe større trivsel for en gruppe børn og unge, som har det vanskeligt. Indeholder arbejdsark til fri kopiering.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788777063404
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 184
  • Udgivet:
  • 14. november 2007
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 172x239x11 mm.
  • Vægt:
  • 455 g.
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: 2-4 uger
Forventet levering: 28. november 2024

Beskrivelse af Gennembrudspædagogik

Det starter med en lille sprække, og derefter er forandringen ikke til at stoppe . som hullet i en dæmning. Gennembrudspædagogikkens formål er at bevirke et gennembrud for det enkelte barn med særlige behov, så barnet begynder at se, anerkende og forstå egne potentialer og udviklingsmuligheder. Grundtanken i gennembrudspædagogikken er, at børn og unge er rorgænger i deres eget liv, men at de ikke skal være rorgængere alene. De skal hjælpes på vej af familie, pædagoger og lærere ved at møde anerkendelse af deres potentialer og kompetencer for at blive styrket i deres tro på dem selv.

Gennembrudspædagogikken handler om at se barnets adfærd som et udtryk for en tilstand, som barnet gerne vil have hjælp til at ændre. Ved at fokusere på ressourcer og muligheder hjælpes barnet til at frigive, finde og anvende de mange positive ressourcer, der er inde i barnet selv. Stort set alle børn kan og vil gerne udvikle sig i en retning, som giver dem muligheden for at finde deres plads i samfundet - også de børn som har behov for en særlig indsats. En stor hindring for at nå dette mål er ofte deres adfærd, som altid betegnes som uhensigtsmæssig. De flyttes fra en tilstand, hvor de selv mener, at de ikke kan ændre deres liv, til at de pludselig forstår, at de netop selv er den faktor, der har den allerstørste indflydelse på en positiv ændring i deres liv. På den måde tilbydes børnene en reel mulighed for at kunne deltage i det moderne samfund med dets mange valg og muligheder på lige fod med alle andre.
Bogen præsenterer bl.a. de redskaber og metoder, der anvendes i gennembrudspædagogikken, samt hvordan de virker i bl.a. folkeskolen og i institutioner. Forfatterne er begge ledere for Skolen Sputnik og arbejder desuden som konsulenter og undervisere i forhold til indsatsen for børn og unge med særlige behov. Lærere, pædagoger m.v. får her metoder, som kan være med til at skabe større trivsel for en gruppe børn og unge, som har det vanskeligt.
Indeholder arbejdsark til fri kopiering.

Brugerbedømmelser af Gennembrudspædagogik



Find lignende bøger
Bogen Gennembrudspædagogik findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.