Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Højskoletekster

- Folkehøjskolens idé og opgave gennem tiden

Bag om Højskoletekster

Hvorfor har vi højskoler? Hvad er deres formål, deres berettigelse og deres bidrag til samfundet? Kort sagt: Hvad er en højskole? Folkehøjskolernes idé og opgave har været til debat gennem hele skoleformens historie. Og spørgsmålene er mange. Hver generation af højskolefolk har gennem tanker, ord og handling givet deres svar i mødet med den tid, de stod i, de mennesker de stod overfor – og med afsæt i den tradition, de stod på skuldrene af. Traditionen kan man både ønske at forpligte sig på og frigøre sig fra. Gentage eller gøre op med. Ingen af delene lader sig for alvor gøre, hvis man ikke kender til den. Bogen består af et udvalg af tekster, der giver et unikt indblik i de tanker, der er blevet gjort om højskolen gennem tiden. Samlingen er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede. Teksterne er udstyret med introduktioner og en række spørgsmål, der inviterer til refleksion og kan bruges til at igangsætte fælles drøftelser om, hvad vi vil med højskolen i dag. Højskoletekster er for dig, der ønsker at blive klogere på højskolernes særlige tradition og historie og på de forskelligheder, spændinger og nuancer, der kendetegner skoleformen og holder samtalen og debatten om højskolens idé og opgave åben – og i live. TEKSTER AF: N.F.S. Grundtvig Christen Kold Ludvig Schrøder Ad. L. Hansen & Vilhelm Beck Eline Begtrup Ingeborg Appel Hjalmar Gammelgaard Hal Koch Johannes Nielsen K.E. Løgstrup Henningsen, Reich og Geertsen Mogens Amdi Petersen Frederik Christensen ' Jytte Larsen & Lene Sjørup Helge Ernst Petersen, Kruse og Hjorth Jørgen Carlsen Højskoleudvalget Nanna Kristensen-Randers Anna Krog & Jørgine Abildgaard Ove Korsgaard REDAKTØRER: Jonas Møller: Cand.mag. i idéhistorie og dansk. Pædagogisk konsulent i Folkehøjskolernes Forening siden 2014. Medforfatter til bogen Højskolepædagogik fra 2015 og tidligere højskolelærer på Silkeborg Højskole og viceforstander på Roskilde Festival Højskole. Nikolai Frank: Cand.mag. i tværkulturelle studier. Har beskæftiget sig med højskolers relation til deres lokalsamfund akademisk og som underviser. Ansat i Folkehøjskolernes Forening siden 2023. Tilknyttet en række projekter, bl.a. højskolefestivalen People’s Future Lab.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788794512039
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Udgivet:
  • 1. august 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 215x135x20 mm.
  • Vægt:
  • 400 g.
  • BLACK WEEK
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 29. november 2024

Beskrivelse af Højskoletekster

Hvorfor har vi højskoler? Hvad er deres formål, deres berettigelse og deres bidrag til samfundet? Kort sagt: Hvad er en højskole?
Folkehøjskolernes idé og opgave har været til debat gennem hele skoleformens historie. Og spørgsmålene er mange. Hver generation af højskolefolk har gennem tanker, ord og handling givet deres svar i mødet med den tid, de stod i, de mennesker de stod overfor – og med afsæt i den tradition, de stod på skuldrene af. Traditionen kan man både ønske at forpligte sig på og frigøre sig fra. Gentage eller gøre op med. Ingen af delene lader sig for alvor gøre, hvis man ikke kender til den.
Bogen består af et udvalg af tekster, der giver et unikt indblik i de tanker, der er blevet gjort om højskolen gennem tiden. Samlingen er en blanding af foredrag, taler, artikler, debatindlæg og breve, der strækker sig fra Grundtvigs højskoleskrifter i 1830’erne til debatten om højskolernes rolle i samfundet i begyndelsen af det 21. århundrede.
Teksterne er udstyret med introduktioner og en række spørgsmål, der inviterer til refleksion og kan bruges til at igangsætte fælles drøftelser om, hvad vi vil med højskolen i dag.
Højskoletekster er for dig, der ønsker at blive klogere på højskolernes særlige tradition og historie og på de forskelligheder, spændinger og nuancer, der kendetegner skoleformen og holder samtalen og debatten om højskolens idé og opgave åben – og i live.
TEKSTER AF:
N.F.S. Grundtvig
Christen Kold
Ludvig Schrøder
Ad. L. Hansen & Vilhelm Beck
Eline Begtrup
Ingeborg Appel
Hjalmar Gammelgaard
Hal Koch
Johannes Nielsen
K.E. Løgstrup
Henningsen, Reich og Geertsen
Mogens Amdi Petersen
Frederik Christensen '
Jytte Larsen & Lene Sjørup
Helge Ernst
Petersen, Kruse og Hjorth
Jørgen Carlsen
Højskoleudvalget
Nanna Kristensen-Randers
Anna Krog & Jørgine Abildgaard
Ove Korsgaard
REDAKTØRER:
Jonas Møller: Cand.mag. i idéhistorie og dansk. Pædagogisk konsulent i Folkehøjskolernes Forening siden 2014. Medforfatter til bogen Højskolepædagogik fra 2015 og tidligere højskolelærer på Silkeborg Højskole og viceforstander på Roskilde Festival Højskole.
Nikolai Frank: Cand.mag. i tværkulturelle studier. Har beskæftiget sig med højskolers relation til deres lokalsamfund akademisk og som underviser. Ansat i Folkehøjskolernes Forening siden 2023. Tilknyttet en række projekter, bl.a. højskolefestivalen People’s Future Lab.

Brugerbedømmelser af Højskoletekster



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.