Bag om Johann Strauss
1800-tallets Wien var et centrum for den brede folkelige underholdning, som ikke blot ramte under- og middelklassen, men også overklassen og de adelige. I forlystelsesparken Prater begyndte underholdningsmusikken at folde sig ud, og et af de første navne var Johann Strauss d.Æ., som grundlagde sit eget orkester og selv komponerede musikken, som blev fremført på en musikpavillon i Prater. Han blev far til tre sønner, som alle fulgte i hans fodspor og sammen skabte en musikgenre, som blev tidens førende inden for underholdningsmusikken, men vel at mærke med seriøse rødder og af høj kunstnerisk kvalitet – en hårfin balance mellem det underholdende og det seriøse. Valsen og andre af tidens populære danseformer havde den centrale plads i Strauss-familiens repertoire, senere skabte Johann Strauss d.Y. wieneroperetten, der stadig står som et seriøst højdepunkt i den klassiske musikdramtiske musik. Mogens Wenzel Andreasen bringer os tæt på Strauss-familien og placerer deres musik træfsikkert i den klassiske musiks historie.
Først og fremmest bringes mennesket og musikskaberen Johann Strauss frem i lyset, så man fascineres af denne flittige mands kamp for sin lettere og mere folkelige udgave af den klassiske musik. 136 s. Illustreret.
Vis mere