Bag om Læsemakker for børn i udsatte positioner
Læsemakker for børn i udsatte positioner giver dig en praksisnær beskrivelse af Læsemakker-metoden med særligt fokus på udsatte børn. Hæftet kan ses som et supplement til grundmaterialet Læsemakker – sammen om læsning (2011), men kan også selvstændigt bruges som inspiration til en læsefaglig indsats for børn, der befinder sig i en socialt udsat position.
Læsemakker er et bud på en mesterlærebaseret indsats for bedre læsning på tværs af klassetrin. Læsemakker er intensiv fokusering, én-til-én, på læsning og læserelaterede aktiviteter og er et supplement til den øvrige læseundervisning. Læsemakker erstatter således ikke undervisning foretaget af en lærer. Hvis man vælger at arbejde med Læsemakker, giver man flere elever mulighed for at arbejde i dybden med det faglige i læseprocessen. Samtidig får eleverne en helt konkret rolle i makker-konstruktionen.
Om forfatteren
Mia Finnemann Schultz er lærer og specialunderviser af uddannelse. Hun har i mange år arbejdet med vidensindsamling og har blandt andet importeret metoden Læsemakker til Danmark fra Stanford Universitetet i Californien, USA. Da hun var ansat i Dansk Videnscenter for Ordblindhed, udviklede hun metoden i samarbejde med en række læsekonsulenter, audiologopæder og skoler. Siden har hun arbejdet som konsulent i Socialstyrelsen og nu i Undervisningsministeriet. Her har hun bl.a. beskæftiget sig med udsatte børns læring.
Vis mere