Bag om LEA
"LEA - en pædagogisk beskrivelsesmodel" handler om LEA-modellen, som er en helhedsorienteret og dynamisk forståelsesramme om børns kompetencer og samspil. Pædagoger, lærere og andre fagpersoner efterspørger beskrivelsesmetoder, der kan afdække børns kompetencer på en såvel ordentlig som hurtig måde - forståeligt nok. Begge dele er muligt, men ikke i én og samme manøvre. Det er naivt at tro andet. Enhver god beskrivelse af et barn tager tid at lave. LEA-modellen er et forslag til, hvordan fagpersoner kan udarbejde en sådan udviklingsbeskrivelse. Bogens første del er en praktisk vejledning i, hvordan pædagoger, lærere eller andre fagpersoner kan beskrive børns kompetencer og samspil og med støtte heri udarbejde handleplaner for det pædagogiske arbejde. Bogens anden del fokuserer på en række centrale temaer i børns liv - uden at helheds- og udviklingssynet på barnet tilsidesættes. Bogen henvender sig primært til studerende ved seminarier, CVU-er og andre pædagogiske uddannelsesinstitutioner samt pædagoger, lærere og andre fagpersoner, som arbejder med børns udvikling. Ønskes en større baggrundsviden om LEA-modellen, kan det findes i Hans Månssons bog "Midt i verden - og ude på noget" (Systime 2002). Her redegør forfatteren blandt andet for det teoretiske grundlag bag LEA-modellen.
Vis mere