Bag om LOLLAND I II III
Vi er i mundbindenes tid. Kunstneren Christian
Vind har spontant kastet sig ud på en hasarderet cykeltur fra København
mod Lolland. Rejseessayet Lolland I-III
er skrevet over en treårig periode, hvor forfatteren hvert år, i
vintermørket, tager turen til Lolland for at søge billeder. Billederne
er personlige erindringsglimt, indtryk, lys og skygge, som han finder
efterhånden, som han kommer frem og farer vild i ruiner, kilometersten
og transformatorstationer, på et hjemsøgt hotel, i marinemalerier og i
skalakunst.
I Nakskov følger han sporet efter arkitekten
Ejnar Ørnsholt, der over fire årtier satte sit præg på byen. Vi kommer
omkring Det Teosofiske Samfunds Nakskovloge og ender med en fremvisning
hos en ejendomsmægler af Ørnsholts eget hus, som er til salg som
”håndværkertilbud”. En rastløs aften på et motel køber Christian Vind et
maleri af en ”ukendt kunstner” på en online-auktion. Maleriet viser sig
at findes i fire næsten identiske variationer, men tilskrevet to
forskellige kunstnere. Så går der kunsthistorisk krimi i den, som først
ender i bogens tredje del, hvor forfatteren finder det sidste spor på netop Lolland.
Christian Vinds Lolland
er et medrivende rejseessay, med kunsthistorisk overskud og en masse
indskud, hvor kunstnerens blik og sensibilitet over for synlige såvel
som usynlige spor i omgivelserne og kunsten generøst deles med læseren.
Vis mere