Bag om Matematikangst
»Matematik? Det kan jeg ikke finde ud af!«, lyder standardudtalelsen ofte fra folk, der har svært ved eller ligefrem er angst for matematik.
Mange tror nemlig, at matematiske evner er noget, man er født med – eller uden. Der findes dem, der kan finde ud af det, og dem, der ikke kan. Og hører man til de sidste, kan man lige så godt give op på forhånd – ikke?
Matematikangst er en ond spiral: Hvis vi har dårlige oplevelser med matematik, får vi lave forventninger til os selv. Og har vi lave forventninger, præsterer vi også dårligere. Ikke mindst piger går til faget med en tro på, at det mest er noget for drenge.
Men hvorfor er angsten for matematik så udbredt? Hvad bunder den i? Og hvad skal der til for at overkomme den?Matematikangst giver indsigt i, hvordan ubevidste fordomme om matematik påvirker os, og hvordan de kan modvirkes. Gennem teori, interviews og analyser klæder den matematiklæreren på til at vise eleverne, at matematik er noget, alle kan lære. Og som vi alle sammen bruger hver dag uden at tænke over det.
Maria Kirstine Østergaard er cand.pæd. i matematikkens didaktik og underviser i matematik på læreruddannelsen.
Vis mere