Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Matematikdidaktik

Matematikdidaktik inviterer læseren ind i det matematikdidaktiske genstandsfelt mellem matematisk viden og almendidaktik. Bogen opfordrer sine læsere til at reflektere over deres forhold til matematik og matematikundervisning. Det sker ved, at læserne bogen igennem møder dialog- og refleksionsspørgsmål, som tilskynder dem at gøre ophold i teksten for at drøfte og reflektere over bogens matematikdidaktiske elementer. Desuden afsluttes hvert kapitel med en række studieopgaver, hvorigennem læseren kan gøre sig tanker om eller lave analyser med kapitlets indhold. Bogen er struktureret i fire overordnede dele: Del I  inviterer ind i det matematikdidaktiske felt. Del II etablerer en begrebsmæssig ramme om didaktik, matematikdidaktik, matematik som skolefag og matematiklærerfaglighed. Del III sætter fokus på matematikundervisning og matematisk læring. Del IV præsenterer og diskuterer en række matematikdidaktiske elementer som mål og målstyring, udvikling af selvregulerende processer i matematikundervisning, elevers målorientering, læremidler og kompetenceorienteret matematikundervisning. Matematikdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag matematik, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig med eller efteruddanner sig inden for matematikdidaktik. Rune Hansen er uddannet lærer, cand.pæd., master i IKT og læring og ph.d. i målstyret kompetenceorientret matematikundervisning. Rune er lektor ved læreruddannelsen, UCSyd.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741268828
  • Indbinding:
  • Ukendt
  • Sideantal:
  • 304
  • Udgivet:
  • 2. januar 2019
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 158x230x22 mm.
  • Vægt:
  • 470 g.
  • BLACK WEEK
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. november 2024

Beskrivelse af Matematikdidaktik

Matematikdidaktik inviterer læseren ind i det matematikdidaktiske genstandsfelt mellem matematisk viden og almendidaktik.
Bogen opfordrer sine læsere til at reflektere over deres forhold til matematik og matematikundervisning. Det sker ved, at læserne bogen igennem møder dialog- og refleksionsspørgsmål, som tilskynder dem at gøre ophold i teksten for at drøfte og reflektere over bogens matematikdidaktiske elementer. Desuden afsluttes hvert kapitel med en række studieopgaver, hvorigennem læseren kan gøre sig tanker om eller lave analyser med kapitlets indhold.
Bogen er struktureret i fire overordnede dele:
Del I  inviterer ind i det matematikdidaktiske felt.
Del II etablerer en begrebsmæssig ramme om didaktik, matematikdidaktik, matematik som skolefag og matematiklærerfaglighed.
Del III sætter fokus på matematikundervisning og matematisk læring.
Del IV præsenterer og diskuterer en række matematikdidaktiske elementer som mål og målstyring, udvikling af selvregulerende processer i matematikundervisning, elevers målorientering, læremidler og kompetenceorienteret matematikundervisning.
Matematikdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag matematik, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig med eller efteruddanner sig inden for matematikdidaktik.
Rune Hansen er uddannet lærer, cand.pæd., master i IKT og læring og ph.d. i målstyret kompetenceorientret matematikundervisning. Rune er lektor ved læreruddannelsen, UCSyd.

Brugerbedømmelser af Matematikdidaktik

  • Villads C. 28. marts 2023

    Bogen er så ufatteligt ulæselig, at man får hovedpine af at koge tekstens unødvendigt komplicerede sætninger ned til de pointer der er i dem.

    fx: "Den matematiske lærebog er karakteriseret ved at være udviklet specielt med henblik på undervisning og udvikling af elevers matematiske læring." = en lærebog bruges til undervisning


Find lignende bøger
Bogen Matematikdidaktik findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.