Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Mesterlære i livet - kybernetisk psykologi i praksis

Bag om Mesterlære i livet - kybernetisk psykologi i praksis

Mesterlære i livet er den tredje bog i en ny og utraditionel form, hvor hver bog undersøger det samme tema fra henholdsvis barnets, de voksnes og her fagpersonens perspektiv. Hovedpersonerne i alle tre bøger er Oskar på 4 år, forældrene Lis og Kurt og pædagog Hanne. I en tid, hvor mange forældre og professionelle slås med kravet om at være så perfekt som muligt, ja, der har disse bøger en for mig meget vigtig mission. De peger på udviklingen af åbenhed, nysgerrighed, medmenneskelighed, medfølelse og selvomsorg som helt centrale ”udviklingsværktøjer”. Og det gælder både for børnene, deres forældre og de professionelle. Og modsat ønsket om klarhed og evidens peger bøgerne på virkelighedens faktiske kompleksitet, at der altid er mange niveauer og perspektiver på spil, både i os selv og i vores forhold til andre. – Børnepsykolog Morten Prahl Kybernetisk psykologi er læren om sindets kreative kompleksitet. Det er læren om, hvad der sker i og mellem mennesker. Og det er indgangen til at forstå hvordan vi kan få glæde af det potentiale, vi alle rummer i det ubevidste. Til serien hører børnebogen: Da Oskar fik skrammel i hovedet og Viggo fik havregrød på det ene øre og voksenbogen: De vigtige voksne i børnenes liv. Uddrag af bogen Mesterlære i livet handler især om betydningen af samspil mellem mennesker og om de mange usynlige faktorer, der er på færde i relationen. I denne forbindelse med særlig interesse for, hvad der sker i samspillet i familien, hvor børnene er afhængige af kontakten til forældrene og andre vigtige voksne i nærmiljøet. Undervejs påpeges, at når forældrene ikke skal prøve på at være perfekte, behøver børnene heller ikke være perfekte. Ved at flytte opmærksomheden væk fra vurdering og bedømmelse kan der åbnes til større åbenhed, nysgerrighed, medfølelse og rummelighed. Om forfatteren Kirstine Ørts Thingstrup er psykoterapeut MPF fra Vedfelt Instituttet og har egen praksis i Vestjylland med integrativ psykoterapi og par- og familieterapi samt kurser i meditation og bevidsthedstræning. Her desuden uddannet sundhedsplejerske og har arbejdet med børn og familier i 23 år samt supervision i plejefamilier.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772375069
  • Udgivet:
  • 11. december 2020
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Mesterlære i livet - kybernetisk psykologi i praksis

Mesterlære i livet er den tredje bog i en ny og utraditionel form, hvor hver bog undersøger det samme tema fra henholdsvis barnets, de voksnes og her fagpersonens perspektiv. Hovedpersonerne i alle tre bøger er Oskar på 4 år, forældrene Lis og Kurt og pædagog Hanne.
I en tid, hvor mange forældre og professionelle slås med kravet om at være så perfekt som muligt, ja, der har disse bøger en for mig meget vigtig mission. De peger på udviklingen af åbenhed, nysgerrighed, medmenneskelighed, medfølelse og selvomsorg som helt centrale ”udviklingsværktøjer”. Og det gælder både for børnene, deres forældre og de professionelle. Og modsat ønsket om klarhed og evidens peger bøgerne på virkelighedens faktiske kompleksitet, at der altid er mange niveauer og perspektiver på spil, både i os selv og i vores forhold til andre.
– Børnepsykolog Morten Prahl
Kybernetisk psykologi er læren om sindets kreative kompleksitet. Det er læren om, hvad der sker i og mellem mennesker. Og det er indgangen til at forstå hvordan vi kan få glæde af det potentiale, vi alle rummer i det ubevidste.
Til serien hører børnebogen: Da Oskar fik skrammel i hovedet og Viggo fik havregrød på det ene øre og voksenbogen: De vigtige voksne i børnenes liv.
Uddrag af bogen
Mesterlære i livet handler især om betydningen af samspil mellem mennesker og om de mange usynlige faktorer, der er på færde i relationen. I denne forbindelse med særlig interesse for, hvad der sker i samspillet i familien, hvor børnene er afhængige af kontakten til forældrene og andre vigtige voksne i nærmiljøet.
Undervejs påpeges, at når forældrene ikke skal prøve på at være perfekte, behøver børnene heller ikke være perfekte. Ved at flytte opmærksomheden væk fra vurdering og bedømmelse kan der åbnes til større åbenhed, nysgerrighed, medfølelse og rummelighed.
Om forfatteren
Kirstine Ørts Thingstrup er psykoterapeut MPF fra Vedfelt Instituttet og har egen praksis i Vestjylland med integrativ psykoterapi og par- og familieterapi samt kurser i meditation og bevidsthedstræning. Her desuden uddannet sundhedsplejerske og har arbejdet med børn og familier i 23 år samt supervision i plejefamilier.

Brugerbedømmelser af Mesterlære i livet - kybernetisk psykologi i praksis



Find lignende bøger
Bogen Mesterlære i livet - kybernetisk psykologi i praksis findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.