Bag om Mundtlighed i dansk
Mundtligheden fylder meget i undervisningen og i vores kultur, men der undervises sjældent i mundtlighed. Mundtlighed i dansk introducerer til undervisning i mundtlighed og dækker samtidig kernestof inden for det sproglige perspektiv: samtaleanalyse, talehandlinger, argumentationsanalyse og retorik.
Eleverne præsenteres for mundtlige genrer og et mundtligt begrebsapparat, der anvendes i analysen af mundtlige tekster, i kreative øvelser og i produktionen af mundtlige tekster. Eleverne øver sig også i aktiv lytning og at kunne give og modtage kvalificeret feedback.
Mundtlighed i dansk rummer et bredt udsnit af mundtlige tekster i forskellige genrer og modaliteter. Bogens syv kapitler har et overordnet fælles mål – nemlig at tilbyde eleverne et perspektiv på og give redskaber til, hvordan de på den ene side kan undersøge, diskutere og vurdere andres mundtlige tekster, og på den anden side kan tale om og arbejde med deres egen mundtlighed, så de udvikler deres mundtlige kompetencer og får oparbejdet en sproglig bevidsthed og et metasprog om deres egen mundtlighed.
Bogens syv kapitler omhandler:Mundtlighed – verbal, paraverbal og nonverbal sprogSamtalerDebatTalerDen mundtlige fortælling, herunder lydbog og podcastPerformativ litteratur, bl.a. om slam poetryDet mundtlige oplæg
Vis mere