Bag om Pædagogisk værtskab og uro i skolen
Bogen kan bestilles på vores hjemmeside dafoloforlag.dk
Støj, forstyrrelser, uro, larm eller mere præcist “undervisningsforstyrrende uro” er en udfordring i skolen. Denne bog af Rasmus Alenkær tager afsæt i noget af den forskning og teoridannelse, der relaterer sig til undervisningsforstyrrende uro som fænomen i skolen, samt en lang række praktiske erfaringer. Derudover introducerer bogen begrebet “pædagogisk værtskab” i relation til arbejdet med at minimere den undervisningsforstyrrende uro. “Værtskab” handler om at “få andre mennesker til at føle sig velkomne”. I denne bog anvendes værtskabsbegrebet i en pædagogisk kontekst og skal ses som et samlende overbegreb, der kendetegner værtskab på flere forskellige niveauer: i undervisningen, på strukturelt niveau og slutteligt i relation til børn med særligt undervisningsforstyrrende deltagelsesadfærd.
Ud over at minimere den undervisningsforstyrrende uro i undervisningen har det pædagogiske værtskab en række andre potentialer: Samtidig med, at uroen minimeres, støttes betingelserne for et trygt og fokuseret læringsmiljø i skolen. Dette er er bogens grundlæggende budskab i en enkelt sætning: Uro bør adresseres på en måde, der både minimerer uroen og samtidig støtter børns oplevelse af engagement, meningsfuldhed og fællesskab i skolen. Målet med denne bog er, at læseren med bogens anbefalinger kan være medskaber af det, der kan kaldes positive og nærværende møder mellem mennesker, og herigennem adressere og minimere den undervisningsforstyrrende uro i undervisningen.
Vis mere