Bag om Pædagogiske miljøer og aktiviteter
En grundbog til pædagogstuderende på uddannelsens fællesdel med fokus på de aspekter af de centrale videns- og færdighedsmål, som danner udgangspunkt for det samlede pædagogiske arbejdsområde.
Bogen består af ni kapitler, der går i dybden med, hvordan sociologien, psykologien, kulturforskningen og videnskabsteorien ser på området, og hvordan disse perspektiver kan bidrage til og udvide forståelsen af pædagogisk arbejde.Hvert kapitel ser fra sin egen vinkel nærmere på det særegne miljø, pædagogen virker i, og de aktiviteter, der kan udfoldes inden for det – samt hvordan, disse bedst tilrettelægges, så de sikrer trivsel og udvikling hos brugerne. I den forbindelse kommer bogen blandt andet omkring betydningen af sprog og samtale, idræt og bevægelse, kunstnerisk virksomhed og udeliv.
De enkelte kapitler refererer enten direkte til områdets kompetence-, videns- og færdighedsmål eller inddrager dem som perspektiv.
Forfatterne repræsenterer en bred vifte af faglige tilgange, men fælles for dem alle er, at de er eksperter inden for netop deres pædagogiske områder.
Bogens bidragydere er Kaj Storgaard Jensen, Helle Kildevang, Jonas Svane, Justin Bruce Karlson, Kirsten Kortbek, Herdis Toft, Vibe Larsen, Ophelia Achton, Kristine Karlshøj, Karoline Søgaard, Maria Neumann Larsen, Birgitte Højberg og Thomas Klostergaard Andersen.
Vis mere