Bag om Positiv psykologi i skolen
Er al psykologi i virkeligheden ikke positiv psykologi? Hvis der er noget, der hedder positiv psykologi, findes der så også en negativ psykologi? Kan man overhovedet bruge positiv psykologi til noget i skolen?
Det er sådanne spørgsmål, denne bog behandler, samtidig med at den præsenterer en kortfattet, aktuel introduktion til den positive psykologi og dens anvendelse inden for skoleområdet.
Formålet er med publikationen er således at introducere, informere og inspirere, ligesom bogen indeholder praktiske eksempler på, hvordan positiv psykologi kan anvendes i skolen.
Serien Undervisning og læring
Denne bog er en del af Dafolos serie Undervisning og læring, som er en række grundlæggende udgivelser, der tematiserer forholdet mellem ´undervisning´ og ´læring´. Begreberne ´undervisning´ og ´læring´ er afhængige af hinanden, og de kan ikke adskilles, som man f.eks. har forsøgt det med slagord som at ´gå fra undervisning til læring´. Selv om vi ikke kan være sikre på, at læring automatisk følger med undervisning, så er undervisningen læringens nødvendige intentionelle ramme. Der er således brug for undervisere og lærere med det nødvendige faglige, didaktiske og ledelsesmæssige overblik. De skal igennem undervisningen kunne lede læringen og læringsmiljøerne.
I serien bliver der sat fokus på, hvilke kriterier der er for god undervisning og udbytterige læringsmiljøer. Der anlægges et analytisk perspektiv for at fremme tilvejebringelsen af den viden, der faktisk er tilgængelig, om temaer som f.eks. god undervisning, analytisk pædagogik og klasse- og læringsledelse. Det er temaer, hvor det måske snarere har været holdninger og ideologier, der har præget debatten, end egentlig viden.
Serien henvender sig til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse (læreruddannelse, Pædagogisk Diplomuddannelse eller lignende) samt til lærere og skoleledere.
Vis mere