Bag om Sansemotorik og samspil
Nogle børn har sansemæssige og motoriske udfordringer. De kan have særlige sansemotoriske behov og kan have svært ved at indgå i samspil med andre.
I Sansemotorik og samspil møder du blandt andre Ida, som afviser tæt kontakt med andre, og som hader sand på hænderne, Karla, som er meget motorisk urolig, og Christian, som er den dygtigste i sin klasse men ikke kan cykle.
Sansemotorik og samspil forklarer, hvad der kan ligge bag børnenes vanskeligheder og deres reaktioner. Bogen indeholder mange forslag til aktiviteter, som kan bane vejen for positiv udvikling og gode relationer.
Sansemotorik og samspil har fokus på børn, som skiller sig ud fra deres jævnaldrende. Nogle af børnene er vokset op i velfungerende familier. Andre er født ind i dysfunktionelle familier og har derfor brug for særlig sansemotorisk forståelse og gode samspil. Nogle børns sansemotoriske udvikling kan være forstyrret på grund af for tidlig fødsel, eller fordi de har været meget syge. Adopterede børn kan være svære at forstå, fordi de har haft en svær start på livet, som kan medføre sansemotoriske vanskeligheder.
Sansemotorik og samspil giver i letforståelig form en indføring i centrale elementer i sanseintegration, motorik, hjernen, nervesystemet, leg og samvær. Den indeholder en række genkendelige cases og giver mange konkrete bud på, hvordan pårørende og professionelle ved hjælp af små ændringer kan skabe bedre muligheder for børns udvikling.
Sansemotorik og samspil henvender sig til alle voksne, der er i kontakt med børn: lærere, pædagoger, dagplejere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sundhedsplejersker, praktiserende læger, studerende samt forældre og bedsteforældre.
Vis mere