Bag om Selvfremstillende tekster i læreruddannelsens danskfag
Denne bog handler om selvfremstillende tekster, om, hvorfor disse er interessante i danskfaget i skolen, og om, hvordan man metodisk kan tilgå dem. Den er skrevet til lærerstuderende og alle med interesse for skolens danskundervisning.
Selvfremstillende tekster dækker over en række teksttyper - fra selfies på sociale medier til avancerede kunstneriske tekster. Selvfremstillende tekster kan være udfordrende, fordi de overskrider vante genreinddelinger, grænser mellem liv og kunst og mellem offentligt og privat. Men det er samtidig tekster, der har potentiale til at engagere og fascinere, netop fordi de omhandler autentiske personer - eller i hvert fald foregiver at gøre det.
Bogens hovedfokus er den kunstneriske selvfremstilling. Selvfremstilling findes i mange former og genrer og kan føres langt tilbage i kulturhistorien. I de senere år er selvfremstilling ligefrem blevet en tendens inden for kunst og litteratur. Bogens første del beskæftiger sig med selvfremstilling på sociale medier, som er et ekstremt udbredt fænomen. Selvfremstilling kan betragtes som en art rollespil eller positionering, hvor man performer sig selv i en konkret kommunikationssituation.
Tekster i læreruddannelsens danskfag er redigeret af Conni Hesel Rickmann og Solveig Troelsen
Vis mere