Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv

Bag om Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv

Når vi mentaliserer, danner vi forestillinger både om andres og egne tanker, følelser, ønsker og intentioner. På den måde hjælper mentalisering os til at skabe mening og sammenhæng. Derfor er mentalisering nødvendig i skolepraksis. Med en god mentaliseringsevne er det lettere både at lære fra sig og tage ved lære af andre. Sind i sigte – Mentalisering i skolen bringer mentaliseringsbegrebet ind i skolens verden og viser, hvordan mentalisering spiller sammen med fx didaktik, motivation, opmærksomhed, mestring og samhørighed. Bogen er fuld af eksempler, fotos, modeller, videoklip og opgaver. Din forståelse af mentalisering bliver bredt forankret og konkret. Bogen giver også ideer til at undersøge praksis og til handling, og mange afsnit kan bruges direkte som oplæg til debat og indsats. I første omgang udvikles evnen til at mentalisere hos det lille barn i relation til de nære voksne, men allerede fra fem-seks års alderen formes barnets mentaliseringsevne primært uden for hjemmet og sammen med andre voksne end forældrene og i høj grad sammen med jævnaldrende. Dermed spiller skolen en central rolle i forhold til at understøtte elevernes mulighed for at bruge og udvikle deres mentalisering. Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, socialrådgivere, studerende og andre, der er optaget af børns udvikling og læring. Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv er tidligere udgivet som en del af bogen Sind i sigte – Mentalisering i skolen (Bog 2). Der findes i serien derudover Sind i sigte – Mentalisering for begyndere (Bog 1), og begge bøger findes også som e-bøger. Udover de to bøger er der også udgivet fem selvstændige e-bøger, som rummer uddrag fra hovedbøgerne. De er velegnede til fx teamsamarbejde og undervisningsforløb. Hver bog indledes med en introduktion af bogens tema, og bagerst i bogen findes alle resuméer fra hovedbøgernes kapitler. De fem e-bøger er: • Hvad er mentalisering? (Svarer til 1. del i begge bøger) • Tilknytning og følelser (Svarer til 1. del, kapitel 1 + 2 i Bog 1) • Udvikling af mentalisering (Svarer til 2. del, kapitel 3 i Bog 1). • Mentalisering i skoleperspektiv (Svarer til 2. del i Bog 2) • Mentalisering i skolepraksis (Svarer til 3. del i Bog 2).

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771581164
  • Udgivet:
  • 20. september 2016
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv

Når vi mentaliserer, danner vi forestillinger både om andres og egne tanker, følelser, ønsker og intentioner. På den måde hjælper mentalisering os til at skabe mening og sammenhæng. Derfor er mentalisering nødvendig i skolepraksis. Med en god mentaliseringsevne er det lettere både at lære fra sig og tage ved lære af andre.
Sind i sigte – Mentalisering i skolen bringer mentaliseringsbegrebet ind i skolens verden og viser, hvordan mentalisering spiller sammen med fx didaktik, motivation, opmærksomhed, mestring og samhørighed.
Bogen er fuld af eksempler, fotos, modeller, videoklip og opgaver. Din forståelse af mentalisering bliver bredt forankret og konkret. Bogen giver også ideer til at undersøge praksis og til handling, og mange afsnit kan bruges direkte som oplæg til debat og indsats.
I første omgang udvikles evnen til at mentalisere hos det lille barn i relation til de nære voksne, men allerede fra fem-seks års alderen formes barnets mentaliseringsevne primært uden for hjemmet og sammen med andre voksne end forældrene og i høj grad sammen med jævnaldrende. Dermed spiller skolen en central rolle i forhold til at understøtte elevernes mulighed for at bruge og udvikle deres mentalisering.
Bogen henvender sig til pædagoger, lærere, socialrådgivere, studerende og andre, der er optaget af børns udvikling og læring.
Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv er tidligere udgivet som en del af bogen Sind i sigte – Mentalisering i skolen (Bog 2). Der findes i serien derudover Sind i sigte – Mentalisering for begyndere (Bog 1), og begge bøger findes også som e-bøger. Udover de to bøger er der også udgivet fem selvstændige e-bøger, som rummer uddrag fra hovedbøgerne. De er velegnede til fx teamsamarbejde og undervisningsforløb. Hver bog indledes med en introduktion af bogens tema, og bagerst i bogen findes alle resuméer fra hovedbøgernes kapitler. De fem e-bøger er:
• Hvad er mentalisering? (Svarer til 1. del i begge bøger)
• Tilknytning og følelser (Svarer til 1. del, kapitel 1 + 2 i Bog 1)
• Udvikling af mentalisering (Svarer til 2. del, kapitel 3 i Bog 1).
• Mentalisering i skoleperspektiv (Svarer til 2. del i Bog 2)
• Mentalisering i skolepraksis (Svarer til 3. del i Bog 2).

Brugerbedømmelser af Sind i sigte – Mentalisering i skoleperspektiv



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.