Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Spædbarnsterapi

Spædbarnsterapi er en behandlingsmetode rettet mod tidlige traumer. Når børn mellem 0-3 år oplever fysiske og psykiske belastninger, der overstiger, hvad det enkelte barn kan magte, kan belastningen sætte sig blivende spor i barnet, hvis barnet ikke kommer i behandling. Spædbarnsterapien er inspireret af den franske børnelæge og psykoanalytiker Francoise Dolto, og hendes elev Caroline Eliacheff. Metoden, som den praktiseres i Danmark, er udviklet af bogens forfattere. De væsentligste budskaber er: ”Lad aldrig barnets smerte blive glemt”, og ”Alt usagt binder energi”. Når det lille barn kommer i terapi, sætter terapeuten ord på det, der var svært. Barnet får fortalt sin historie. Ordene til barnet bringer orden i barnets kaos, og traumet bliver en identificeret del af dets liv. I første del af bogen beskrives den grundlæggende teori på området, og teorien kobles til praksis ved hjælp af talrige eksempler. Anden del, beskriver, hvordan spædbarnsterapiens metode også kan anvendes i forhold til større børn, unge og voksne, der bærer på uforløste traumer. Spædbarnsterapi er først og fremmest en terapeutisk behandling målrettet til det lille traumatiserede barn, men metoden kan også anvendes i daglig pædagogisk praksis af pædagoger, sygeplejersker, lærere, dagplejere og forældre. Ved at rette sin opmærksomhed på barnet og dets behov for at vide, hvad der sker lige nu, og italesætte dette, forøges barnets tryghed. Dette gælder i hverdagens rutine, men får en særlig dimension i situationer præget af kaos, som for eksempel ved alvorlig sygdom og død, hospitalsindlæggelse, skilsmisse og anbringelse uden for hjemmet. Barnet har brug for, med ord, at få del i den sande virkelighed.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741257167
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 202
  • Udgivet:
  • 1. marts 2013
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 137x216x16 mm.
  • Vægt:
  • 251 g.
  • BLACK WEEK
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. november 2024

Beskrivelse af Spædbarnsterapi

Spædbarnsterapi er en behandlingsmetode rettet mod tidlige traumer. Når børn mellem 0-3 år oplever fysiske og psykiske belastninger, der overstiger, hvad det enkelte barn kan magte, kan belastningen sætte sig blivende spor i barnet, hvis barnet ikke kommer i behandling.
Spædbarnsterapien er inspireret af den franske børnelæge og psykoanalytiker Francoise Dolto, og hendes elev Caroline Eliacheff. Metoden, som den praktiseres i Danmark, er udviklet af bogens forfattere.
De væsentligste budskaber er: ”Lad aldrig barnets smerte blive glemt”, og ”Alt usagt binder energi”. Når det lille barn kommer i terapi, sætter terapeuten ord på det, der var svært. Barnet får fortalt sin historie. Ordene til barnet bringer orden i barnets kaos, og traumet bliver en identificeret del af dets liv.

I første del af bogen beskrives den grundlæggende teori på området, og teorien kobles til praksis ved hjælp af talrige eksempler. Anden del, beskriver, hvordan spædbarnsterapiens metode også kan anvendes i forhold til større børn, unge og voksne, der bærer på uforløste traumer.

Spædbarnsterapi er først og fremmest en terapeutisk behandling målrettet til det lille traumatiserede barn, men metoden kan også anvendes
i daglig pædagogisk praksis af pædagoger, sygeplejersker, lærere, dagplejere og forældre. Ved at rette sin opmærksomhed på barnet og dets behov for at vide, hvad der sker lige nu, og italesætte dette, forøges barnets tryghed. Dette gælder i hverdagens rutine, men får en særlig dimension i situationer præget af kaos, som for eksempel ved alvorlig sygdom og død, hospitalsindlæggelse, skilsmisse og anbringelse uden for hjemmet. Barnet har brug for, med ord, at få del i den sande virkelighed.

Brugerbedømmelser af Spædbarnsterapi

  • Vivi v. 25. marts 2021

    Fantastisk bog kan kun anbefale at læse den, hvis man er nye forældre eller pæd i vuggestue og børnehaven


Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.