Bag om Trivsel og selvværd
Børns og unges identitet formes af, hvordan de ser sig selv i de forskellige sammenhænge og relationer, de indgår i. Negative selvbilleder og skrøbelig identitet kan være resultatet, hvis ikke børnene trives i deres sociale rammer.
I Trivsel og selvværd. Mental sundhed i skolen introduceres begrebet ”mental sundhed” i en dansk sammenhæng. Bogen sætter fokus på skolens rolle i forhold til børns og unges trivsel, selvbillede og sociale relationer.
Hvordan støtter lærere, pædagoger, sundhedsplejersker og andre, der har med eleverne at gøre i skolen, en god og sund identitetsdannelse? Her spiller kompetencer som evnen til at skabe gode læringsmiljøer gennem positive relationer og bevidst arbejde med elevernes selvværd, trivsel, empati og nærvær en central rolle. Herigennem skabes mulighed for at arbejde mentalt sundhedsfremmende i såvel den enkelte klasse som i skolen som helhed.
Trivsel og selvværd. Mental sundhed i skolen
henvender sig til såvel sundhedsprofessionelle som pædagogiske forskere og praktikere og til alle andre, der interesserer sig for børn og betragter trivsel, læring og undervisning som sider af samme sag.
Karen Wistoft
er lektor, ph.d. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Hun forsker i sundhedspædagogik, herunder mental sundhed og mindfulness.
Vis mere