Bag om Tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge
Tværprofessionelt
samarbejde mellem socialrådgivere, pædagoger og lærere om udsatte børn og unge
har længe været en vigtig del af professionel praksis. Grunduddannelserne har
samtidig skærpet fokus på Det Tværprofessionelle Element, som i dag er en fast
del af uddannelsen til pædagog, lærer og socialrådgiver.
Denne antologi
introducerer den studerende til en række teoretiske perspektiver på
tværprofessionelt samarbejde om udsatte børn og unge. Begreber som
tværprofessionelt samarbejde, udsathed, børneperspektiv, sporing,
radikalisering og overgange behandles grundigt i bogens første del.
I bogens anden del
præsenterer erfarne praktikere eksempler og cases fra tværprofessionelt
samarbejde om udsatte børn og unge i bl.a. boligforeninger, idrætsliv, på det
kulturelle område, i det kommunale system og i en række forskellige
institutionstyper. Casene repræsenterer forskellige typer af udsathed blandt
børn og unge i forskellige aldersgrupper.
Bogen retter sig mod Det
Tværprofessionelle Element, men kan også anvendes i de øvrige moduler på
uddannelserne til socialrådgiver, pædagog og lærer. Der lægges op til kobling,
kritisk refleksion og diskussion mellem fagpositioner, og antologien kan derfor
bidrage som en fælles reference for studerende ved de tre uddannelser. Desuden
er bogen oplagt for institutioner og praktikere som oplæg til inspiration og
diskussion af det tværprofessionelle samarbejde om udsathed i praksis.
Med bidrag af:
Line Svoldgaard Berg,
Preben Bertelsen, Rasmus Just Christensen, Mogens Nygaard Christoffersen, Lars
Borst Hansen, Lise Lotte Helm, Kirstine Karmsteen, Anette Boye Koch, Jens H.
Lund, Mette Meisner, Alex Vejby Nielsen, Kirsten Elisa Petersen, Jan Toftegaard
Støckel, Karin Ji Tøttenborg, Anne Marie Villumsen og Lise Ørskov
Vis mere