Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Uddannelsessystemerne i sociologisik perspektiv

Bag om Uddannelsessystemerne i sociologisik perspektiv

Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er tænkt som en alsidig indføring i faget uddannelsessociologi og de helt grundlæggende uddannelsespolitiske temaer. Som sådan er bogen skrevet som lærebog til anvendelse inden for de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund  og uddannelse indgår. Samtidig henvender bogen sig til læsere i øvrigt, der ønsker indsigt i, om og i givet fald hvordan uddannelsessystemerne forsøger at tackle de krav, som udspringer af en samfundsudvikling, hvis retning forekommer mere og mere usikker og uforudsigelig.Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er opdelt i 12 kapitler, der beskæftiger sig med følgende temaer:    - Uddannelseskriser og uddannelsesinflation (kap.1 og kap. 2) - Uddannelsessystemerne er forskellige fra nation til nation, og formuleringen af deres formål i love og forskrifter er upræcis (kap. 3 og kap. 4) - Social rekruttering, social arv og mønsterbrud (kap. 5 og kap. 6) - Køn og uddannelse (kap. 7) - Restgruppen  - et uddannelsespolitisk eller et arbejdsmarkedspolitisk problem? (kap. 8) - Kundskaber, opdragelse og værdier (kap. 9) - Hvad og hvem styrer elevstrømmene mht. størrelse og retning gennem uddannelsessystemet (kap.   10)      - Statslig uddannelsesplanlægning – hvorfor og hvordan? (kap. 11) - Uddannelsesreformer (kap.12) Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er skrevet på baggrund af danske forhold, men med mange og væsentlige referencer til den udannelsesmæssige udvikling og forskning uden for landets grænser. Erik Jørgen Hansen  er professor ved Institut for pædagogisk sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741250724
  • Udgivet:
  • 1. januar 2007
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Uddannelsessystemerne i sociologisik perspektiv

Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er tænkt som en alsidig indføring i faget uddannelsessociologi og de helt grundlæggende uddannelsespolitiske temaer. Som sådan er bogen skrevet som lærebog til anvendelse inden for de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund  og uddannelse indgår. Samtidig henvender bogen sig til læsere i øvrigt, der ønsker indsigt i, om og i givet fald hvordan uddannelsessystemerne forsøger at tackle de krav, som udspringer af en samfundsudvikling, hvis retning forekommer mere og mere usikker og uforudsigelig.Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er opdelt i 12 kapitler, der beskæftiger sig med følgende temaer:    - Uddannelseskriser og uddannelsesinflation (kap.1 og kap. 2) - Uddannelsessystemerne er forskellige fra nation til nation, og formuleringen af deres formål i love og forskrifter er upræcis (kap. 3 og kap. 4) - Social rekruttering, social arv og mønsterbrud (kap. 5 og kap. 6) - Køn og uddannelse (kap. 7) - Restgruppen  - et uddannelsespolitisk eller et arbejdsmarkedspolitisk problem? (kap. 8) - Kundskaber, opdragelse og værdier (kap. 9) - Hvad og hvem styrer elevstrømmene mht. størrelse og retning gennem uddannelsessystemet (kap.   10)      - Statslig uddannelsesplanlægning – hvorfor og hvordan? (kap. 11) - Uddannelsesreformer (kap.12) Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv er skrevet på baggrund af danske forhold, men med mange og væsentlige referencer til den udannelsesmæssige udvikling og forskning uden for landets grænser. Erik Jørgen Hansen  er professor ved Institut for pædagogisk sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Brugerbedømmelser af Uddannelsessystemerne i sociologisik perspektiv



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.