Bag om Udepædagogik – naturligvis!
Udepædagogik – naturligvis! er en revideret og opdateret 2. udgave af den oprindelige udgivelse fra 2011. Bogen er en grundbog i udelivet og naturen rettet mod pædagog- og lærerstuderende, lærere i udeskoler, udepædagoger og alle, der inddrager naturen i deres pædagogiske hverdag, som mangler teoretisk basis eller inspiration, eller som blot ønsker at prøve noget nyt.
Udgangspunktet for udepædagogik er at skabe kendskab til, glæde ved og viden om at færdes i naturen på en attraktiv, selvudviklende, lystbetonet og selvstyrkende vis. Udepædagogik – naturligvis! veksler mellem forslag til udepædagogiske aktiviteter, relevant og brugbar teori, forsknings- og forsøgsresultater, didaktiske overvejelser og ikke mindst holdninger om udeliv og pædagogik. Der er hverken sat alder eller målgruppe på de mange muligheder, som bogen præsenterer, for de mange konkrete, udepædagogiske aktivitetsforslag er for alle, der er interesserede i at lave noget med og i naturen.
Lars Bergholdt har været aktiv med udepædagogik hele sit arbejdsliv, både som deltager og underviser. Han har bl.a. lavet udviklingsarbejde med obs-børn i en økologisk kolonihave, været instruktør i grænseoverskridende friluftsaktiviteter og arbejdet som skolelærer i et betonområde med grønne pletter. De seneste 25 år har Lars Bergholdt været ansat som lektor i naturfag ved Pædagoguddannelsen, UCL.
Vis mere