Bag om Udviklingsledelse i gymnasiet
Udviklingsledelse i gymnasiet undersøger det særlige udviklingspres, som gymnasierne er genstand for, og den beskriver, hvordan udviklingen skubber til forståelsen af ledelse. Meget tyder på, at et nyt mellemlederlag bliver afgørende for, om skoler såvel som organisationer i bredere forstand er i stand til frugtbart at frembringe en strategi, der har greb i den praktiske skolevirkelighed. Her forstås mellemledelse som den ledelse, der varetages af egentlig ledelsesansatte, og den, der blot finder sted rundt omkring i organisationen udøvet af team-, fag- og projektledere eller ildsjæle med en idé.
Indholdet i Udviklingsledelse i gymnasiet er inspireret af teori om organisation og udvikling i almindelighed og af de teoritraditioner, der overskrider en lineær, stiv tænking om ledelse og strategi. At anvende teorien på den særlige offentlige professionelle organisation, gymnasiet, gøres overalt til en dyd. Bogens praksisorientering sikres af eksempler og undersøgelser fra sektoren.
Peter Henrik Raae har være ansat i gymnasieskolen og har siden årtusindskiftet forsket og undervist i gymnasium og gymnasieudvikling på Syddansk Universitet.
Vis mere