Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Væk fra testtyranniet

- Relationel evaluering i skolen

Bag om Væk fra testtyranniet

Debatten raser om test i folkeskolen, og brugen af test og evaluering er i forandring. Men hvad betyder det for skolen, undervisningen og eleverne? VÆK FRA TESTTYRANNIET tager test, prøver og eksaminer under kritisk behandling og viser en alternativ vej, der sikrer en samskabende læringsproces mellem elever og lærere. Testtyranniet gør skolen til en fabrik, der snarere er designet til at fremstille produkter end til at uddanne mennesker. Hvis man går væk fra testtyranniet og etablerer en relationel tilgang til uddannelse, giver det en mere levende læring og større trivsel blandt elever og lærere. VÆK FRA TESTTYRANNIET præsenterer idéer og praksiseksempler på relationel evaluering, der er udviklet af skoler og skolefolk verden rundt som alternativ til traditionelle bedømmelsesmetoder og deres begrænsninger. Der er tre hovedformål med relationel evaluering, som kan transformere skolen: • Relationel evaluering styrker læringsprocessen. • Relationel evaluering inspirerer til vedvarende engagement i læringen. • Relationel evaluering beriger relationsprocessen. VÆK FRA TESTTYRANNIET er en helt central bog for alle, der beskæftiger med udvikling af skolen. Den henvender sig til lærere, skoleledere, pædagogiske konsulenter, uddannelsesforskere og politikere samt alle andre med interesse for uddannelse, læring og evaluering. Bogen taler direkte ind i den danske debat om test, evaluering, præstationskultur og motivation i skolen. "VÆK FRA TESTTYRANNIET er en vigtig bog. Den holder fast i det kritiske perspektiv på test og giver mulighed for, at vi kan spejle os i andre systemer og andre perspektiver end vores hjemlige. Vi kan vælge en kurs hen mod det testtyranni, som bogen kritiserer. Eller vi kan lytte og lægge en anden kurs for evaluering i vores komplekse skoleverden." – Evalueringsforsker Peter Dahler-Larsen, tidligere formand for undervisningsministerens rådgivningsgruppe vedrørende evalueringen af de nationale test i Danmark, i bogens danske forord.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771581478
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 296
  • Udgivet:
  • 24. maj 2022
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 155x225x20 mm.
  • Vægt:
  • 526 g.
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. december 2024
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Beskrivelse af Væk fra testtyranniet

Debatten raser om test i folkeskolen, og brugen af test og evaluering er i forandring. Men hvad betyder det for skolen, undervisningen og eleverne?

VÆK FRA TESTTYRANNIET tager test, prøver og eksaminer under kritisk behandling og viser en alternativ vej, der sikrer en samskabende læringsproces mellem elever og lærere. Testtyranniet gør skolen til en fabrik, der snarere er designet til at fremstille produkter end til at uddanne mennesker. Hvis man går væk fra testtyranniet og etablerer en relationel tilgang til uddannelse, giver det en mere levende læring og større trivsel blandt elever og lærere.

VÆK FRA TESTTYRANNIET præsenterer idéer og praksiseksempler på relationel evaluering, der er udviklet af skoler og skolefolk verden rundt som alternativ til traditionelle bedømmelsesmetoder og deres begrænsninger. Der er tre hovedformål med relationel evaluering, som kan transformere skolen:
• Relationel evaluering styrker læringsprocessen.
• Relationel evaluering inspirerer til vedvarende engagement i læringen.
• Relationel evaluering beriger relationsprocessen.

VÆK FRA TESTTYRANNIET er en helt central bog for alle, der beskæftiger med udvikling af skolen. Den henvender sig til lærere, skoleledere, pædagogiske konsulenter, uddannelsesforskere og politikere samt alle andre med interesse for uddannelse, læring og evaluering. Bogen taler direkte ind i den danske debat om test, evaluering, præstationskultur og motivation i skolen.

"VÆK FRA TESTTYRANNIET er en vigtig bog. Den holder fast i det kritiske perspektiv på test og giver mulighed for, at vi kan spejle os i andre systemer og andre perspektiver end vores hjemlige. Vi kan vælge en kurs hen mod det testtyranni, som bogen kritiserer. Eller vi kan lytte og lægge en anden kurs for evaluering i vores komplekse skoleverden."
– Evalueringsforsker Peter Dahler-Larsen, tidligere formand for undervisningsministerens rådgivningsgruppe vedrørende evalueringen af de nationale test i Danmark, i bogens danske forord.

Brugerbedømmelser af Væk fra testtyranniet



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.