Bag om Vejledning - Valg og læring
Hvordan vejleder vi unge bedst muligt på vej ind i voksentilværelsen?
Hvordan skaber vi betingelser for at de får indsigt i forskellige muligheder?
Hvordan understøtter vi, at unge udvikler grundlag for at handle?
Og hvordan kan vejledere, lærere og andre voksne blive relevante
sparringspartnere?
Denne bog, som er skrevet på baggrund af et ph.d. projekt ved Aarhus
Universitet og VIA University College, giver indsigt i disse og andre
spørgsmål. Forfatteren har igennem sin forskning undersøgt, hvordan
unge i folkeskolen deltager i uddannelses- og erhvervsvejledning – og
hvordan vejledning giver mening for dem.
Denne bog bidrager med analyser af, hvordan vejledningen af unge
spiller sammen med skolens undervisning. Den viser, hvordan de unge
oplever mening og deltager i vejledningen om uddannelse og job. Og
den debatterer hvorvidt karrierevejledning i dag bidrager til social retfærdighed.
Bogen giver også indsigt i læreres og vejlederes samarbejde.
Bogen introducerer centrale begreber om karrierevejledning, udvidede
handlemuligheder, karrierelæring og social retfærdighed.
Forfatteren lægger op til en diskussion af, hvordan vejledningen af unge
kan udvikles.
Vis mere