Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Billede, pædagogik og magt

- postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt

Bag om Billede, pædagogik og magt

Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer og giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for. Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale felter og filosoffen Michel Foucaults genealogiske studier af magt/viden-konstruktioner i moderne samfundsformer genfortæller Helene Illeris billedpædagogikkens historie. Fortællingen tager sit udgangspunkt i undervisningen i 'ritzen og malen' på renæssancens ridderakademier, og den slutter med introduktionen af begreber som 'multikulturel billedpædagogik' og 'visuel kultur' i det billedpædagogiske felt. Indledningsvis gives en omhyggelig introduktion til den anvendte teori, og bogen afsluttes med forfatterens personlige overvejelser over, hvorledes der kan arbejdes med postmoderne optikker i en nutidig billedpædagogisk praksis.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759320020
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 283
  • Udgivet:
  • 14. oktober 2002
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 155x231x16 mm.
  • Vægt:
  • 470 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 7. november 2024

Beskrivelse af Billede, pædagogik og magt

Billede, pædagogik og magt - postmoderne optikker i det billedpædagogiske felt sætter dansk og skandinavisk billedpædagogik ind i sociologiske og historiske rammer og giver dermed langt bredere perspektiver på billedundervisningen, end der hidtil har været tradition for.
Med udgangspunkt i sociologen Pierre Bourdieus teori om sociale felter og filosoffen Michel Foucaults genealogiske studier af magt/viden-konstruktioner i moderne samfundsformer genfortæller Helene Illeris billedpædagogikkens historie. Fortællingen tager sit udgangspunkt i undervisningen i 'ritzen og malen' på renæssancens ridderakademier, og den slutter med introduktionen af begreber som 'multikulturel billedpædagogik' og 'visuel kultur' i det billedpædagogiske felt. Indledningsvis gives en omhyggelig introduktion til den anvendte teori, og bogen afsluttes med forfatterens personlige overvejelser over, hvorledes der kan arbejdes med postmoderne optikker i en nutidig billedpædagogisk praksis.

Brugerbedømmelser af Billede, pædagogik og magt



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.