Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Celebritykultur

- Del af serien Kort og præcist om medier og kommunikation

Bag om Celebritykultur

Celebrities er ikke et nyt fænomen. Faktisk spiller celebritykulturen en central rolle i samfundet op gennem historien: Fra antikken til filmindustriens stjernesystem og influencere på sociale medier. Celebritykultur præsenterer celebritykulturens centrale begreber og teorier og analyserer eksempler på celebritykultur inden for film, politik og videnskab. Bogen giver indsigt i, hvordan celebritykultur udfolder sig i mediegenrer som portrætdokumentaren, profiler på Instagram og prisuddelingsshows. Bogen er den første samlede introduktion på dansk til den nyeste forskning i celebritykultur og medier. Den kombinerer æstetiske og sociologiske perspektiver og belyser både, hvordan celebrities fremstilles, og hvordan modtageren aktivt bruger dem. Med bogen sætter Helle Kannik Haastrup fænomenet i et mediehistorisk perspektiv, og hun viser gennem konkrete analyser, hvilken betydning celebritykulturen har i den aktuelle mediekultur. Celebritykultur kan bruges i medievidenskabelige fag på universiteter og læreruddannelser – og kan læses af alle med interesse i den aktuelle mediekultur og i mediegenrer.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759321720
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 120
  • Udgivet:
  • 1. maj 2020
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 156x231x11 mm.
  • Vægt:
  • 283 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 7. november 2024

Beskrivelse af Celebritykultur

Celebrities er ikke et nyt fænomen. Faktisk spiller celebritykulturen en central rolle i samfundet op gennem historien: Fra antikken til filmindustriens stjernesystem og influencere på sociale medier.
Celebritykultur præsenterer celebritykulturens centrale begreber og teorier og analyserer eksempler på celebritykultur inden for film, politik og videnskab. Bogen giver indsigt i, hvordan celebritykultur udfolder sig i mediegenrer som portrætdokumentaren, profiler på Instagram og prisuddelingsshows.
Bogen er den første samlede introduktion på dansk til den nyeste forskning i celebritykultur og medier. Den kombinerer æstetiske og sociologiske perspektiver og belyser både, hvordan celebrities fremstilles, og hvordan modtageren aktivt bruger dem. Med bogen sætter Helle Kannik Haastrup fænomenet i et mediehistorisk perspektiv, og hun viser gennem konkrete analyser, hvilken betydning celebritykulturen har i den aktuelle mediekultur.
Celebritykultur kan bruges i medievidenskabelige fag på universiteter og læreruddannelser – og kan læses af alle med interesse i den aktuelle mediekultur og i mediegenrer.

Brugerbedømmelser af Celebritykultur



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.