Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Fagpædagogik

- i et kulturformsperspektiv

Bag om Fagpædagogik

Hvis børn skal lære noget i skolen, så skal de deltage aktivt i deres egne læreprocesser. Det er gennem undervisning, at eleverne møder forskellige måder at forstå og forholde sig til verden på. Men det er i vekselvirkningen mellem lærerens undervisning og elevernes projekter, at læringen opstår. I Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv analyserer Vibeke Hetmar, tidligere professor i fagpædagogik ved Aarhus Universitet, hvordan klasseværelsets dynamikker interagerer med lærernes fagdidaktiske arbejde. Hvordan håndterer lærer og elever de positioner, der er til rådighed for dem, hvilken rolle spiller rummet, og hvordan virker det omgivende samfund ind på det, der foregår i klassen? Vibeke Hetmar præsenterer i bogen en ny tilgang til klasserumsforskning i eller på tværs af skolens fag. Hun tilbyder desuden et sprog til at beskrive og forstå de ofte modsatrettede diskurser, der er et vilkår for lærernes arbejde. Bogen afsluttes med en række anbefalinger, der kan sikre et godt samspil mellem undervisning og elevernes læreprocesser.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771844511
  • Indbinding:
  • Indbundet
  • Sideantal:
  • 526
  • Udgivet:
  • 29. marts 2019
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 180x237x50 mm.
  • Vægt:
  • 1430 g.
  • BLACK WEEK
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 29. november 2024

Beskrivelse af Fagpædagogik

Hvis børn skal lære noget i skolen, så skal de deltage aktivt i deres egne læreprocesser. Det er gennem undervisning, at eleverne møder forskellige måder at forstå og forholde sig til verden på. Men det er i vekselvirkningen mellem lærerens undervisning og elevernes projekter, at læringen opstår.
I Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv analyserer Vibeke Hetmar, tidligere professor i fagpædagogik ved Aarhus Universitet, hvordan klasseværelsets dynamikker interagerer med lærernes fagdidaktiske arbejde. Hvordan håndterer lærer og elever de positioner, der er til rådighed for dem, hvilken rolle spiller rummet, og hvordan virker det omgivende samfund ind på det, der foregår i klassen?
Vibeke Hetmar præsenterer i bogen en ny tilgang til klasserumsforskning i eller på tværs af skolens fag. Hun tilbyder desuden et sprog til at beskrive og forstå de ofte modsatrettede diskurser, der er et vilkår for lærernes arbejde. Bogen afsluttes med en række anbefalinger, der kan sikre et godt samspil mellem undervisning og elevernes læreprocesser.

Brugerbedømmelser af Fagpædagogik



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.