Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Folkeskolens ressourceperson

- En balance mellem person, rolle og organisation

Bag om Folkeskolens ressourceperson

Folkeskolens ressourceperson – en balance mellem person, rolle og orga­nisation handler om, hvad der kendetegner den særlige rolle og funktion, som en ressourceperson udfylder i folkeskolen. Bogen belyser de forskellige forventninger, der knyttes til rollen, de problemer, den bliver en løsning på, og hvordan ressourcepersonens rolle kan anvendes mest fyldestgørende i en skolehverdag, der både må forholde sig til og skabe sammenhæng mellem undervisningspædagogik, organisatoriske strategier og politiske målsætninger. Ressourcepersoner bliver ofte knyttet til en forståelse af distribueret ledelse, hvor skolens formelle ledelse kan uddelegere beslutningskraft til ressource-personerne. Her bliver ressourcepersoner set som en positiv ressource i håndteringen af den faglige ledelse. Den distribuerede ledelse ser dog ikke ud til at kunne lade sig realisere i praksis, og der er derfor behov for at forholde sig til ressourcepersoner i folkeskolen som en rolle ”i sig selv”, hvor rollen hverken forstås med afsæt i det kollegiale samarbejde eller den formelle ledelse. Bogen præsenterer en model, som kan bruges som ud­gangspunkt for at diskutere, rammesætte, italesætte, legitimere og define­re ressourcepersonen. Ambitionen er at skabe bedre balance mellem den praksis, der udfolder sig i skolernes hverdag, og de intentioner eller idealer, rollen ofte tilskrives. Bogen kan inspirere både skoler og forvaltninger til at se på organisering med ressourcepersoner på en ny måde. Dertil er bogen et relevant bidrag på diplomuddannelsen i ledelse, på læreruddannelsen og pædagoguddannel­sen inden for retningen skolepædagoger.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772342207
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 156
  • Udgivet:
  • 14. maj 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 170x240x10 mm.
  • Vægt:
  • 390 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-5 hverdage
Forventet levering: 28. november 2024

Beskrivelse af Folkeskolens ressourceperson

Folkeskolens ressourceperson – en balance mellem person, rolle og orga­nisation handler om, hvad der kendetegner den særlige rolle og funktion, som en ressourceperson udfylder i folkeskolen. Bogen belyser de forskellige forventninger, der knyttes til rollen, de problemer, den bliver en løsning på, og hvordan ressourcepersonens rolle kan anvendes mest fyldestgørende i en skolehverdag, der både må forholde sig til og skabe sammenhæng mellem undervisningspædagogik, organisatoriske strategier og politiske målsætninger.

Ressourcepersoner bliver ofte knyttet til en forståelse af distribueret ledelse, hvor skolens formelle ledelse kan uddelegere beslutningskraft til ressource-personerne. Her bliver ressourcepersoner set som en positiv ressource i håndteringen af den faglige ledelse. Den distribuerede ledelse ser dog ikke ud til at kunne lade sig realisere i praksis, og der er derfor behov for at forholde sig til ressourcepersoner i folkeskolen som en rolle ”i sig selv”, hvor rollen hverken forstås med afsæt i det kollegiale samarbejde eller den formelle ledelse. Bogen præsenterer en model, som kan bruges som ud­gangspunkt for at diskutere, rammesætte, italesætte, legitimere og define­re ressourcepersonen. Ambitionen er at skabe bedre balance mellem den praksis, der udfolder sig i skolernes hverdag, og de intentioner eller idealer, rollen ofte tilskrives.

Bogen kan inspirere både skoler og forvaltninger til at se på organisering med ressourcepersoner på en ny måde. Dertil er bogen et relevant bidrag på diplomuddannelsen i ledelse, på læreruddannelsen og pædagoguddannel­sen inden for retningen skolepædagoger.

Brugerbedømmelser af Folkeskolens ressourceperson



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.