Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele:A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark.B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis.Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.
Danskundervisning 1.-6. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 1.-6. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 1.-6.
Undervisningskendskab handler om, hvordan man planlægger god undervisning, og om hvilke kompetencer læreren må have for at bidrage til elevernes læring. Bogen indeholder otte artikler om undervisning og undervisningsplanlægning. Hver af de otte artikler er fulgt op med studiespørgsmål og opgaveforslag, som giver anledning til, at man som studerende didaktiker tænker teori og praksis sammen med henblik på handling. Undervisningskendskab udfylder læreruddannelsens kompetencemål om at:Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle undervisning i folkeskolen. IndholdIndledning (læs indledningen her)Mål og indholdMetoder og materialerEvalueringUndervisningsdifferentieringKlasseledelseKreativitet og innovationSamarbejde og skoleudviklingForskningsmetoder
Hvordan underviser man alsidigt, varieret og med den nyeste forskning i ryggen? Det spørgsmål besvarer Gyldendals metodehåndbog med 28 artikler om forskellige pædagogiske metoder. Her er anvisninger på: hvordan man rammesætter undervisningen hvilke læringsfremmende aktiviteter eleverne kan lave hvordan man opdeler eleverne og organiserer undervisningen hvordan man udøver pædagogisk ledelse. De enkelte artikler udreder metoderne, deres teoretiske ophav og deres praktiske gennemførsel.Cooperative Learning, Learning Styles, Multiple Intelligenser, LP-modellen, metoder der trækker på forskellige kompetencer og meget mere er samlet i denne ene bog. Bogen henvender sig særligt til lærerstuderende.
Denne bog handler om undervisning i de fælles kompetenceområder i naturfagene: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. I skolens naturfag skal eleverne blive gode til at arbejde undersøgende, bruge modeller og perspektivere det, de finder frem til, til forskellige større sammenhænge. De skal lære at formidle naturfagligt stof til andre og at drøfte naturfaglige spørgsmål. I bogen er der fokus på, hvordan eleverne kan overføre erfaringer med fællesfaglige arbejdsmåder fra det ene faglige tema til det næste, og hvordan der kan skabes en progression i undervisningen i de fællesfaglige kompetenceområder fra 1. til 9. klasse.Bogens første del behandler undervisning i hvert af de fire kompetenceområder i natur/teknologi og i fysik/kemi, biologi og geografi. Desuden er der et særligt kapitel om at arbejde med problemstillinger og kapitler med forslag til undervisningsdifferentiering og evaluering. Denne del afsluttes med et særligt kapitel om den fællesfaglige prøve i 9. klasse.Bogens anden del har fokus på, hvordan man kan undervise i at arbejde med problemstillinger inden for de seks fællesfaglige fokusområder i 7.-9. klasse. Tre eksempler på undervisningsforløb er beskrevet udførligt, tre andre er skitseret.Bogen henvender sig til studerende, lærere og vejledere.
Grammatik i funktion viser, hvordan læreren kan undervise i grammatik tæt knyttet til elevernes arbejde med de tekster, de læser og skriver. Der er gennemgang af masser af teksteksempler og forslag til opgaver, man kan arbejde med i undervisningen. Dertil enkle forklaringer på grammatikken – klar til brug. Bogen handler om: didaktiske principper bag undervisning i grammatik i funktion ordklassers brug og betydning sammensatte ord og brug af morfemer ord, der farver: medbetydninger og billedbrug sætninger: det, de er sat sammen af og bruges til, og tegn omkring dem Bogen henvender sig til lærerstuderende, lærere og læsevejledere. Den kan danne grundlag for, at man i team drøfter, hvordan man kan støtte elever i at udvikle sprogligt forråd og sproglig bevidsthed.
Dansk og den mundtlige prøve handler om undervisning i det, der prøves i ved den mundtlige prøve i dansk: elevens kompetence til at undersøge tekster og deres kontekst og elevens kompetence til at formidle det, de har fundet frem til om en tekst, og indgå i dialog om teksten. Bogen beskriver, hvordan undervisning på samme tid kan sigte mod prøven og mod, at eleverne opnår kompetencer, som de ikke alene skal bruge til prøven, men også i livet uden for skolen som privatpersoner og borgere, i job og i fortsat uddannelse. Desuden giver bogen forslag til, hvordan læreren og eleverne bedst muligt kan forberede og gennemføre prøveform B.Til prøven i mundtlig dansk vælger skolen mellem to forskellige prøveformer: prøveform A og prøveform B. Denne bog sigter udelukkende mod prøveform B og har fokus på, hvordan læreren kan støtte eleverne i at udvikle deres kompetencer på de to hovedområder, der prøves i: kompetence til at vælge, undersøge, vurdere og perspektivere tekster og kompetence til at formulere sig om tekster i fremlæggelse, dialog og synopse.Dansk og den mundtlige prøve henvender sig til dansklærere i de ældste klasser, vejledere og studerende.
Overblik - Dansk grammatik er en opslagsbog. Bogen giver eleverne overblik over den grammatiske viden, de tilegner sig på mellemtrinnet og forventes at have på plads i overbygningen. Her kan eleverne slå de grammatiske kategorier og begreber op og finde eksempler, der støtter deres hukommelse og hjælper dem til at repetere deres grammatiske viden.Grundlæggende dansk grammatik Ordklasser - hvad er fx substantiver/navneord? Bøjning - hvordan bøjes ordene i de forskellige ordklasser? Betydning - hvad betyder ordene i de forskellige ordklasser? Morfemer - hvad er det? Hvordan bruges de og hvad betyder de? Sætninger - helsætning og ledsætning Sætningsled - hvad er fx subjekt/grundled, objekt/genstandsled? Komma - hvordan sætter man komma? Danske og latinske betegnelser Mellemtrin og overbygningOverblik - Dansk grammatik kan bruges, uanset hvilke grundbøger, sprogbøger, stave- og grammatikmateriale eleverne undervises efter. Den er velegnet fra 6. klasse og kan følge eleven videre i uddannelsesforløbet.
Den lærerfaglige analyse af en tekst danner baggrund for lærerens planlægning og dermed valg af aktiviteter i et undervisningsforløb. Den er samtidig en del af lærerens beredskab til at gå i dialog med eleverne i undervisningssituationen ud fra deres reaktioner på teksten undervejs.Denne bog til lærerstuderende byder på lærerfaglige analyser af ni forskellige teksttyper. En erindring skrevet for børn En billedroman med et særligt samspil mellem modaliteter En novelle fra slutningen af 1800-tallet Et nutidigt digt om en historisk person En podcastdokumentar om et centralt tema En film med særlig brug af animation og lyd En hjemmeside med camouflerede hensigter En række korte nyhedsartikler fra Børneavisen Et uddrag af et læremiddel til 3. klasseI hvert kapitel er der en grundig analyse af teksten, en vurdering af dens tilgængelighed for elever og en skitse til et undervisningsforløb med teksten i centrum: Nogle forløb er til de yngste klasser, nogle til de mellemste og nogle til de ældste.Lærerstuderende kan bruge disse kapitler som inspiration, når de selv skal lave lærerfaglige analyser som en del af danskundervisningen eller en prøve i uddannelsen. Eller når de forbereder og varetager undervisning i praktikken og senere i egen praksis som uddannede lærere.
Danskundervisning 4.-9. giver et overblik over danskfaget og et indblik i undervisning i fagets forskellige dele:Bogens første kapitler handler om at undersøge og fremstille tekster i forskellige kontekster: litteratur og film, brugstekster, digitale tekster, nordiske tekster og mundtlig fremstilling.Bogens anden del handler om faglige forudsætninger for at læse, forstå og fremstille tekster. Her er der kapitler om læsning, faglig læsning og skrivning, grammatik og ordforråd.Bogens afsluttes med et kapitel om, hvordan de forskellige områder kan indtænkes i et eksempel på en årsplan for undervisning i dansk.Den kommende lærer får et solidt grundlag for at undervise i danskfaget med både fordybelse i delene og overblik over helheden.Danskundervisning 4.-9. henvender sig til studerende ved læreruddannelsen, der læser undervisningsfaget dansk 4.-9.
Dette er en brugsbog for lærere i alle fag. Hensigten med bogen er at sætte fokus på det fælles sprog og den fælles tilgang til faglig læsning og skrivning på skolen og at give inspiration til, hvordan faglig læsning og skrivning kan være med til at styrke elevernes faglighed i de enkelte fag.Bogens første del indeholder generelle og teoretiske artikler om faglig læsning og skrivning.Bogens anden del består af faglige artikler, hvor den enkelte faglærer vil finde sit fag og sin faglighed koblet til teorier om faglig læsning og skrivning - men hele tiden med det konkrete anvendelsesperspektiv for øje.
I skolen skal eleverne lære at skrive gode tekster. Det skal de bruge i mange situationer som private personer, som medborgere, i job og fritid og i fortsat uddannelse. Og de skal prøves i det ved udgangen af 9. klasse. Bogens første del belyser undervisning i skriftlig fremstilling fra forskellige vinkler: Hvad er det, eleverne skal lære, og hvad er meningen med det? Hvordan kan læreren tilrettelægge undervisning i skriveprocessens forskellige dele, vejlede og give feedback? Hvordan kan man skabe en progression i undervisningen fra 1. til 9.? Hvordan kan man med inspiration i taksonomier beskrive faglige niveauer? Hvordan kan læreren og eleverne arbejde med kriterier for vurdering af tekster med henblik på 9.-klasseprøven? Bogens anden del består af kapitler, der hver har et forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge et undervisningsforløb i skriftlig fremstilling. Forslagene tager udgangspunkt i Fælles Måls kompetenceområde Fremstilling fra 1.-9. klasse og inddrager også kompetenceområdet Læsning. De enkelte kapitler bygger på bogens første del, men kan læses uafhængigt af hinanden, alt efter hvilket trin man har brug for forslag til. At skrive med mål henvender sig til lærere, vejledere og studerende
Hvilke kompetencer skal man tilegne sig som studerende på en professionsbacheloruddannelse?Hvordan kan man som professionsbachelor bidrage tiludvikling af praksis efter endt uddannelse? Det giver denne bog Professionsbachelor– uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis nogle bud på.Bogen henvender sig til alle studerende, der uddanner sig til professionsbachelor. Den beskriver, hvordan man som professionsbachelor tilstadighed udvikler egne kompetencer og den praksis, man er en del af.De indledende kapitler beskriver uddannelsernes formelle rammerog deres placering i samfundet, opdateret med de seneste ændringer.De følgende kapitler er bygget op omkring centrale professionskompetencer:refleksionskompetence, undersøgelseskompetence, udviklingskompetence,formidlingskompetence og studiekompetence. I denne anden reviderede udgave af bogen er en række kapitler kommet til, andre er fornyet, bl.a. kapitler om litteratursøgning, udviklingsprojekter, tværprofessionelt samarbejde, formidling og den nye studieaktivitetsmodel.Bogen er skrevet af fagpersoner med særligt indblik i de kompetencer,som er relevante for alle studerende på professionsbacheloruddannelserne.Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis erredigeret af ph.d. Bodil Nielsen, vicedirektør Niels Grønbæk Nielsen(UC Lillebælt) og lektor Niels Mølgaard (VIA UC).
Skriftlig dansk før prøven giver dig vejledning i at skrive gode tekster.Du skal lære forskellige genrer at kende: novelle, dagbog, reportage, essay og flere andre. Hvad er det særlige ved den bestemte genre, og hvordan kan du bedst skrive en god tekst i den genre?Du skal blive god til at styre din skriveproces: få ideer og sortere dem, afklare hvad du vil med din tekst og lave en klar opbygning af teksten. Du skal træne dig selv i at forestille dig en situation, hvor din tekst skal bruges, og overveje, hvad dine modtagere ved og interesserer sig for. Det skal være styrende for, hvad du tager med i din tekst, og hvordan du bruger sproget. Du skal også udvikle din evne til at vurdere tekster: Hvad gør en tekst i den genre god – eller mindre god?Alt dette skal du drøfte med de andre i klassen, sådan at I sammen udvikler jeres viden om forskellige genrer og jeres færdighed i at skrive gode tekster. Det skal I bruge i mange forskellige situationer, både privat og senere i et job, og det skal I bruge, når I i slutningen af 9. klasse skal til afgangsprøve.Mere om læremidletSkriftlig dansk før prøven sigter mod at støtte elever i 7.-9. klasse i at udvikle deres skrivefærdigheder med brug af opgaver fra folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling. Materialet omfatter opgaverne fra maj-juni 2008 og 2009. Til hver opgave er der en lærervejledning, en elevvejledning og en række opgaveark, som læreren kan bruge fleksibelt, tilpasset den konkrete klasse og forskellige elevers forskellige forudsætninger. Målet med materialet er at øge elevens fortrolighed med skriveprocessen, genrebevidsthed, fokus på modtagergrupper og kendskab til de kriterier, som en opgave kan vurderes ud fra.Lærervejledningen giver forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge undervisningsforløb med de enkelte opgaver, og konkrete bud på, hvordan læreren kan give differentieret vejledning.OBS: Køb e-bogen og få materialet 'Veje til FSA' med gratis oven i købet. Materialet er udarbejdet af samme forfatter i perioden 2004-2007. Send en mail, hvori du oplyser dit ordrenummer til forlaget@ucc.dk. Derefter sender vi dig materialet som pdf-fil.
Vejledning handler om, hvordan skolens vejledere i pædagogisk læringscenter kan bidrage til den enkelte undervisers udvikling af praksis og dermed også til skolens fælles udvikling. Bogen falder i tre dele:· Første del gennemgår vejledningens kontekst og kontrakter samt vejlederens metoder og kompetencer.· Det sammenstilles i anden del med den konkrete skolesituation, der skal vejledes i med hensyntagen til underviseres forskellige behov og med sigte på skolens indsatsområder.· I tredje del følger udkast til beskrivelse af vejlederes beføjelser og opgaver, forslag til vejledning af team og eksempler på vejledningssamtaler med enkelte undervisere.Bogen henvender sig til nuværende og kommende vejledere, afdelingsledere og skoleledere og andre, der er optaget af, hvordan vejledere kan bidrage til professionel udvikling.3. udgave af Vejledning er revideret i overensstemmelse med Bekendtgørelse om folkeskolens pædagogiske læringscentre af 28.2. 2022 og seneste udgave af Fælles Mål 2019.
Denne bog handler om nogle af de områder, som indgår i mange fags Fælles Mål. Den bringer forslag til, hvad flere fags lærere kan være fælles om at undervise i, både for at gøre det der er fælles, genkendeligt for eleverne fra fag til fag, og for at læreres samarbejde om det fælles kan frigøre tid til det specifikt faglige.To dele handler om at undervise i undersøgelse og kommunikation:Der er forslag til, hvad man kan lægge vægt på i fælles undervisning i at arbejde undersøgende med emner og problemstillinger, at bruge kilder, ræsonnere, udvikle strategier, perspektivere og argumentere sagligt og fagligt. Desuden en del om kommunikation: Undervisning i at bruge og fremstille tekster om og med faget, faglig formidling til forskellige målgrupper og situationer.To dele handler om sprog og læsning:En del giver forslag til, hvordan alle fags lærere som en integreret del af den faglige undervisning kan støtte eleverne i deres sproglige udvikling. En anden del sætter fokus på hvad vejledning i at læse og skrive for at lære kan omfatte.Hver del afsluttes med en skematisk opsamling af kapitlets forslag til fælles undervisning i området.Et afsluttende afsnit giver forslag til hvordan man kan finde inspiration i taksonomier når man skal beskrive niveauer i det fælles i det faglige.Det fælles i det faglige henvender sig til vejledere, lærere og studerende, der sigter mod at styrke både elevernes udvikling af generelle færdigheder og udnytte de muligheder, som koordineret undervisning giver, til at styrke det faglige.
Læringsmål og læringsmåder handler om undervisningsdifferentiering i praksis.Bogen beskriver tre hovedspor: Læringsmål – om at formulere tydelige mål for, hvad eleverne skal lære i det enkelte undervisningsforløb. Elevforudsætninger – om hvordan elevernes forskellige forudsætninger, også fra livet uden for skolen, har betydning for, hvordan de lærer i skolen. Læringsmåder – om hvordan oplæg, opgaver, tekster mm. kan varieres, så de passer til såvel læringsmålene som elevers forskellige forudsætninger og måder at lære på.Bogen indeholder også spørgsmål til refleksion over praksis og en praktisk oversigt, man kan bruge, når man planlægger undervisning med tydelige læringsmål og differentiering.
Hvordan kan du som lærer styrke dine elever i arbejdet med at skrive gode tekster? Hvordan kan du differentiere din undervisning i skriftlig fremstilling? Hvordan kan du vejlede og bedømme dine elever i deres arbejde med forskellige genrer?Skriftlig dansk før prøven giver læreren konkrete forslag til, hvordan man kan undervise med fokus på genrer og med brug af afgangsprøveopgaver. Skriftlig dansk før prøven har til hver af opgaverne fra afgangsprøven i skriftlig fremstilling maj-juni 2008 og 2009 forslag til, hvordan læreren kan tilrettelægge et undervisningsforløb, vejledning samt opgaveark til eleverne.For hver opgave er der opstillet faglige mål, forslag til, hvordan læreren kan vejlede eleverne i skriveprocessen, og kriterier for vurdering af elevernes færdige tekster. Det overordnede mål med den undervisning, der er forslag til, er, at eleverne får indsigt i, hvad der karakteriserer forskellige genrer, og udvikler deres færdighed i at skrive tekster med fokus og tydelig hensigt – det, de skal bruge, når de ved slutningen af 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i skriftlig fremstilling.Skriftlig dansk før prøven sigter mod 7.-9. klasse. Materialet kan bruges fleksibelt, sådan at det kan være forskelligt, hvilke opgaveark eleverne bruger, og hvor selvstændigt de bruger elevvejledningen.OBS: Køb e-bogen og få materialet 'Veje til FSA' med gratis oven i købet. Materialet er udarbejdet af samme forfatter i perioden 2004-2007. Send en mail, hvori du oplyser dit ordrenummer til forlaget@ucc.dk. Derefter sender vi dig materialet som pdf-fil.
Vurdering af læremidler i praksis henvender sig til lærerstuderende og lærere, der skal tage stilling til læremidler. Bogen kan bruges, når studerende på et linjehold skal analysere læremidler til faget, eller når en praktikgruppe skal tilrettelægge undervisning. Den kan ligeledes bruges, når et lærerteam skal drøfte, hvilke bøger og andre læremidler de skal købe, eller når lærere i samarbejde om undervisning skal vælge fælles læremidler. Desuden kan bogen benyttes af den enkelte lærer, der ønsker at skærpe sine professionelle begrundelser for valg af læremidler.Bogens fokus er vurdering af læremidler i praksis:Vurdering i forhold til Fælles Mål på den ene side og i forhold til eget syn på faget på den anden side.Vurdering af teksters læsbarhed, men også karakteristik af opgavetyper og vurdering i forhold til eget syn på undervisning og læring.Vurdering af, hvordan lærervejledninger kan støtte læreren og give fleksible muligheder.Bogen ligger desuden i forlængelse af et udviklingsprojekt for Professionshøjskolen UCC’s fire Centre for Undervisningsmidler, hvor forfatteren var projektleder.
Læreruddannelsen – Specialtillæg til bogen 'Professionsbachelor - uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis' En e-bog til dig som lærerstuderendeI denne e-bog kan du i første del få indsigt i de særlige kompetencer, den professionelle lærer skal have, og overblik over læreruddannelsens formelle grundlag, blandt andet bestemmelserne om bachelorprojektet.I anden del får du vejledning i, hvordan du som en del af uddannelsens forskellige fag kan arbejde med undersøgelser af praksis, og du får en række forslag til undersøgelser, der kan indgå i bachelorprojektet. Måske har du allerede gavn af grundbogen 'Professionsbachelor – uddannelse, kompetencer og udvikling af praksis’, som udkom sidste år. Denne bog er nemlig en håndsrækning til alle professionsbachelorstuderende med en række uddybende artikler om de forskellige kompetencer, professionsbachelorer skal tilegne sig i løbet af deres uddannelse. E-bogen er et specialtillæg til grundbogen. Grundbogen og tillægget supplerer hinanden, men kan læses selvstændigt.
Mange af de tekster, vi læser og skriver i hverdagens praksis, har elementer af faglig viden. Derfor beskriver denne bog en række undervisningsforløb, hvor eleverne læser og skriver brugstekster med faglige elementer i naturfagene, matematik, historie, kristendomskundskab, idræt, madkundskab, håndværk & design, billedkunst, musik og samfundsfag. Tekster, som skal bruges i en praksis, der inddrager skolens omverden. Et indledende kapitel placerer arbejdet med brugstekster med fag i forhold til praksisfaglighed og genrepædagogik og beskriver generelt undervisning i kommunikation og analyse af modeltekster. Hvert af de følgende ti kapitler har en indledende gennemgang af, hvad der er typisk for det pågældende fags sprog og tekster. Derefter er der forslag til, hvordan eleverne som en del af et fagligt forløb kan skrive brugstekster, hvor de skal bruge deres faglige viden. Det udfoldes, hvordan undervisningen kan organiseres, hvordan en analyse af en modeltekst kan se ud, og hvordan man kan forestille sig, at eleverne overvejer, hvilke dele af modelteksten, der passer og ikke passer godt ind i den kommunikationssituation, de skal skrive til.Forløbene er knyttet til konkrete situationer og i nogle tilfælde konkrete steder, men kan let omsættes til andre situationer og steder. De kan gennemføres af et fags lærer alene eller af fagets lærer i samarbejde med klassens dansklærer.Bogen henvender sig til lærerstuderende, lærere og vejledere.
Denne bog handler om undervisning i at skrive brugstekster i dansk. Vi skærer ind til benet og viser, hvordan man kan skabe struktur, sammenhæng og progression i skriftlig fremstilling gennem hele skoleforløbet fra 1.-9. klasse.De vigtigste faglige begreber bliver forklaret og knyttet sammen med eksempler på undervisning i praksis.I bogen præsenterer vi: Et overblik og et eksempel på årsplanlægning, hvor eleverne skriver i forskellige kommunikationssituationer i løbet af året En model, der gør det overskueligt at tilrettelægge undervisningsforløb med forskellige fokusområder En skabelon til opgaveformulering En gennemgang af skriveprocessens dele Skemaer med kriterier for den gode tekst, som læreren kan bruge til vejledning og vurdering Progression der giver sammenhæng i undervisningen fra de yngste til de ældste.Bogen henvender sig til dansklærere på tværs af årgange og er velegnet til brug i samarbejdet i fagteam. Den kan være et redskab for vejledere og en støtte for lærerstuderende i praktik. Se flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Grammatik i kontekst viser, hvordan læreren kan bruge grammatik som en vej ind i tekster, når eleverne skalfortolke fiktive teksteranalysere brugsteksterudvikle strategier til at forstå fagtekster, og til at få overblik over centrale begreber i emneforløbog i samtaler med elever om at udvikle sproget i deres teksterDer er eksempler på elevtekster og tekster til de yngste, de mellemste og de ældste elever. For hver tekst er der analyse af en række sproglige træk, som læreren kan benytte i undervisningen i teksterne, og som samtidig bliver en funktionel del af undervisningen i grammatik.I bogen finder du også et kapitel med en samling af citater fra medier med pudsige og typiske fejl, som kan bruges i undervisning i at analysere fejl – og undgå fejl. Bogens sidste kapitel giver et bud på en progression i grammatikundervisningen.Grammatik i kontekst kan læses for sig eller i sammenhæng med Grammatik i funktion (2021), der gennemgår én ordklasse ad gangen og udvalgte syntaktiske træk knyttet til en lang række korte teksteksempler.
Der er tradition for, at man i danskfaget underviser i faglig læsning og skrivning af andre fags tekster, ofte naturfaglige. Danskfagets fagtekster er anderledes, men i arbejdet med disse tekster er der også brug for faglig læsning, hvor læreren støtter eleverne i at overvinde sproglige hindringer og få overblik over de forskellige teksttyper. Og faglig skrivning, hvor eleverne selv skriver danskfaglige tekster som en vej til selv at forstå og som formidling til andre.I denne bog bliver du præsenteret for undervisning i faglig læsning og skrivning med fokus på danskfaget og sideblik til andre fag. Bogen indeholder en analyse af, hvad der kan være brug for at støtte eleverne i, når de skal læse og bruge danskfagtekster om metoder, begreber, perioder m.m. og forstå opgaveformuleringer. Eksemplerne er hentet fra grundbøger til 4. klasse og forløb fra portaler til de ældste klasser. Desuden får du en række forslag til, hvordan det kan være en del af et undervisningsforløb, at eleverne skriver danskfaglige tekster.
I danskfaget skal eleverne bruge kilder som elementer i de brugstekster, de selv skriver, og til belysning af emne- og problemstillinger, de undersøger. Og de kan bruge ældre fiktive tekster som kilder til indsigt i en fremmed tid.Bogen giver mange eksempler på, hvordan læreren kan undervise eleverne i at søge og vælge kilder og bruge det, de finder, i deres eget arbejde med tekster. Sigtet er, at eleverne bliver kildebrugere, der er bevidste om, hvem der fortæller dem noget og med hvilken hensigt.Kildebrug i dansk handler om kildetyper og undervisning i brug af kilder. Der er hentet inspiration fra både historiefaget og en journalistisk vinkel på kilder. Det giver god mulighed for at styrke tekstarbejdet i danskfaget og for samarbejde med andre fag om undervisning i brug af kilder. Bogen henvender sig til lærerstuderende og dansklærere på alle klassetrin.
Med 66 opslag om klassiske og moderne danskdidaktiske begreber får dansklæreren her en værktøjskasse med redskaber til at kvalificere sin praksis.Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse og evaluering af undervisning. Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som dansklærer på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.
Dialog om undervisning handler om, hvordan skolens personale kan udvikle fælles tanker om undervisning. Bogen foreslår, at man bygger de fælles tanker op om, at eleverne: undersøger, for i alle skolens fag skal eleverne arbejde undersøgende og derfor undervises i at stille undersøgelsesspørgsmål, bruge kilder m.m. fremstiller, for i mange fag skal eleverne fremstille noget, tekster, ting, mad, og udforske og formulere sig om såvel proces som produkt. kommunikerer, for i alle fag skal eleverne undervises i kommunikation om fag og med fag. Bogens falder i tre dele. Del 1 lægger op til dialog om det fælles i fagene, del 2 om det særlige i udvalgte fag og del 3 til dialog om, hvordan en undersøgende undervisning afspejles i årsplan, overvejelser over progression m.m.Dialog om undervisning henvender sig til lærerstuderende og til grundskolernes meget forskellige personale, som skal arbejde sammen om undervisning af skolens elever.
I skolens danskfag skal eleverne på alle klassetrin undervises i at skrive brugstekster og fagtekster til forskellige situationer. De skal blive gode til at overveje, hvordan en tekst udtrykker en hensigt så godt som muligt og bliver så interessant og forståelig som muligt for andre – også andre med en anden baggrund end deres egen. De skal blive gode til at planlægge, gennemføre og evaluere deres skriveprocesser.Det skal de bruge som privatpersoner og borgere, i uddannelse og i job. Det er en del af deres dannelse. Denne bog viser, hvordan det er muligt.Bogens første del handler om, hvordan undervisningen kan forenkles, sådan at eleverne kan se forbindelseslinjer fra arbejdet med én tekst til den næste og fra analyse af tekster til fremstilling af tekster. En forenkling, der giver skolens dansklærere mulighed for at skabe sammenhæng og progression i undervisningen fra de yngste til de ældste.Bogens anden del giver en række konkrete forslag til opgaver, hvor læreren kan benytte anledninger i klassens og skolens liv til at undervise eleverne i at skrive sagtekster i virkelighedsnære situationer.Skriv kort og godt henvender sig til alle, der studerer, underviser og vejleder i skriftlig fremstilling i grundskolens danskfag.SE GRATIS SUPPLERENDE MATERIALE HER
Dansk og den skriftlige prøve handler om undervisning, der sigter mod det, der prøves i ved 9.-klasseprøven i skriftlig fremstilling: elevernes kompetence til at fremstille tekster, der har en tydelig hensigt og passer godt til det medie og den situation, som eleverne skal forestille sig, at de skriver til. Bogens første del handler om, hvordan læreren i de ældste klasser kan undervise og vejlede eleverne i fremstillingsprocessen, og har en gennemgang af kriterier for vurdering af elevtekster. Ved prøven skal eleverne skrive sagtekster. Bogen fokuserer på, hvordan eleverne kan overføre overvejelser og erfaringer fra arbejdet med at skrive én tekst til arbejdet med den næste. Desuden er der forslag til, hvordan læreren kan forbinde et skriveforløb med, at eleverne læser og analyserer sagtekster.I bogens anden del gennemgås fire eksempler på, hvordan læreren kan bruge en prøveopgave i et undervisningsforløb. Til hvert forløb er knyttet gennemgang af en elevtekst med forslag til, hvordan læreren kan kommentere træk i teksten og vejlede med henblik på, at eleven selv arbejder videre.Der sigtes med alle bogens forslag mod, at eleverne lærer noget, som de både har brug for til prøven og som privatpersoner og borgere, i job og fortsat uddannelse i det hele taget.Dansk og den skriftlige prøve henvender sig til dansklærere i de ældste klasser, vejledere og studerende.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.