Bag om Guide til sprogarbejdet i dagtilbud
For at få en god sprogforståelse skal børn deltage i et meningsfyldt kommunikativt samspil i hverdagen.
Børns sprog udvikler sig i samspil med andre. Jo mere vi voksne ved om udviklingen af børns sprog, jo bedre kan vi understøtte de naturlige og komplekse processer i sprogudviklingen. Det handler om hele barnets udvikling og om sprog- og samspilsstrategier.
Guide til sprogarbejdet i dagtilbud har fokus på sproglige læringsmiljøer og sprogarbejde med mindre grupper af børn. De voksne kan understøtte sprogmiljøet med indretningen af rum og legeområder, ved at prioritere og understøtte legen – og ved at tale med børnene og udforske og udfordre deres sprogverden.
For at få en god sprogforståelse skal børn deltage i et meningsfyldt kommunikativt samspil i hverdagen. De lærer gennem leg og med kroppen forrest – i et tæt samspil med de voksne. Bogen giver generel viden om børns sprogudvikling og beskriver, hvordan man opbygger et solidt sprogligt læringsmiljø, laver sprogvurderinger og brugbare handleplaner i samarbejde med logopæder og forældre.
Bogen bygger på aktuel forskning og er fyldt med sprogstimulerende aktiviteter og lege, sprogstrategier og fokuspunkter, som er lette at indarbejde i dagligdagen i dagtilbuddet.
Bogen henvender sig til alle faggrupper, der arbejder med børn i dagtilbud – pædagoger, dagplejere, logopæder, vejledere og studerende på pædagoguddannelsen.
Om forfatteren:
Laura Rønne Basse er cand.mag. i audiologopædi og arbejder som underviser og konsulent ved Københavns Professionshøjskole. Her uddanner hun kommende sprogvejledere og logopæder og samarbejder med pædagoger i praksis om at udvikle sproglige læringsmiljøer i høj kvalitet.
Vis mere