Bag om Guide til sprogarbejdet i dagtilbud
Børns sprog udvikler sig i samspil med andre. For at få en god sprogforståelse skal børn deltage i et meningsfyldt kommunikativt samspil i hverdagen. De lærer gennem leg og med kroppen forrest – i et tæt samspil med de voksne.
Jo mere voksne ved om udviklingen af børns sprog, jo bedre kan de voksne understøtte de naturlige og komplekse processer i sprogudviklingen ved at prioritere interaktion og leg.
GUIDE TIL SPROGARBEJDET I DAGTILBUD har fokus på sproglige læringsmiljøer og sprogarbejde med mindre grupper af børn. Voksne kan understøtte sprogmiljøet med indretningen af rum og legeområder, ved at prioritere legen og ved at tale med børnene og udforske og udfordre deres sprogverden.
Bogen giver generel viden om børns sprogudvikling og beskriver, hvordan man opbygger et solidt sprogligt læringsmiljø, laver sprogvurderinger og brugbare handleplaner i samarbejde med logopæder og forældre. Bogen bygger på aktuel forskning og er fyldt med sprogstimulerende aktiviteter og lege, sprogstrategier og fokuspunkter, som er lette at indarbejde i dagligdagen i dagtilbuddet.
GUIDE TIL SPROGARBEJDET I DAGTILBUD henvender sig til alle faggrupper, der arbejder med børn i dagtilbud: pædagoger, pædagogiske assistenter, pædagogiske ledere, dagplejere, logopæder, vejledere og konsulenter. Bogen er også relevant for studerende på pædagoguddannelsen.
Vis mere