Bag om LEGENDE LÆRING
Denne bog beskæftiger sig med: Børn og barndom. Den handler om viden og kultur formidling til børn i dagtilbud, børnehave, sfo, bibliotek og museum -- og i venskabs- og familiefællesskaber. Den handler om - legende læring - i børnehøjde.
Åbne dagtilbud - suppleret med børnefamiliernes egne mange og spændende aktiviteter både hjemme og ude - er grundlaget for, at små børn møder viden, kunst og kultur i deres hverdag og samtidig opbygger gensidige læringsforløb mellem de involverede dagtilbud og "viden og kulturaktører".
Det skal frigøre innovation, viden, initiativer, kompetenceudvikling og gensidig læring!
Et læringsfællesskab begynder med, at man er set og anerkendt. At man bliver mødt som en person, der som udgangspunkt har ret til at være med i fællesskabet.
Børn skal lære at forstå, at når de deltager i sociale sammenhænge, inddrages de dermed i fælles aktiviteter, så de sammen med andre bidrager til fællesskabet og opnår indflydelse ved det.
Åbne dagtilbud - såvel som den åbne skole - skal sætte viden på spil! I den forbindelse skal der helst indgås samarbejdende partnerskaber mellem dagtilbud, skoler, sfo'er, biblioteker og museer.
Legende læring er hverken tilrettelagte programmer for tidlig indlæring, fri viden dressur med små børn som objekter og med leg som et middel eller systematisk indlæring med leg som flidspræmie.
Legende læring i åbne dagtilbud for børn er legende indsamling af viden gennem alle de aktiviteter og daglige gøremål børnene møder både indenfor et dagtilbuds rammer, samt i naturen, på bibliotekerne, museerne, i kulturcentrene - og i møderne med kunstnere, kulturpersonligheder, - og kloge voksne! Bogen er omfattende med mange ideer til planer, leg, innovation, sansning - og oplevelser.
I alle Jørn Martin Steenholds bøger om børns opdagelse og indsamling af viden er tegnene herpå placeret i en særdeles frugtbar intertekstualitet og sammensat med mange smukke eksempler i mange gensidige og indbyrdes referencer og fortællinger.
Steenhold har i den grad fat i noget væsentligt om børn, deres måder både at lære og lære på - og især deres urmenneskelige trang til at gå på opdagelse i det forhåbentlig smukke liv, de har fået tildelt i denne verden.
Vis mere