Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Mad og medier

Vi spiser mere og mere alene, mens folk samles i nye online madfællesskaber. Vi bruger generelt mindre og mindre tid på at lave mad, men tager og poster billeder af mad som aldrig før. Forbrugeren overvåges via de sociale medier af store og små fødevarevirksomheder, mens forbrugeren via de samme medier kan anmelde og shitstorme fødevareindustrien og restauranter, hvis de begår den mindste fejl. Paradokserne i det komplekse nutidige forhold mellem mad og medier er mange. Mad og medier giver en grundlæggende indføring i det historiske aspekt af forholdet mellem mad og medier, og i hvordan forskellige food-celebrities i dag gør brug af medierne til at kommunikere deres budskab til forbrugerne. Forfatterne viser også, hvordan madæstetik er blevet en medieret kampplads, hvor idéer om den gode og dårlige madforbruger kommer til udtryk. Endelig sætter bogen fokus på de normer, der styrer opfattelsen af kønnenes forhold til mad – også i medierne. Teoretisk tager bogen bl.a. udgangspunkt i sociologerne Michel Maffesoli, Andreas Reckwitz og Pierre Bourdieu. Bogen præsenterer forskning, der metodisk arbejder i krydsfeltet mellem tekstanalyse, interview og observation. Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag, sundhed og fødevarer, samfundsvidenskaberne samt det pædagogiske felt.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759338360
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 144
  • Udgivet:
  • 2. november 2021
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 159x231x10 mm.
  • Vægt:
  • 268 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 25. november 2024

Beskrivelse af Mad og medier

Vi spiser mere og mere alene, mens folk samles i nye online madfællesskaber. Vi bruger generelt mindre og mindre tid på at lave mad, men tager og poster billeder af mad som aldrig før. Forbrugeren overvåges via de sociale medier af store og små fødevarevirksomheder, mens forbrugeren via de samme medier kan anmelde og shitstorme fødevareindustrien og restauranter, hvis de begår den mindste fejl. Paradokserne i det komplekse nutidige forhold mellem mad og medier er mange.
Mad og medier giver en grundlæggende indføring i det historiske aspekt af forholdet mellem mad og medier, og i hvordan forskellige food-celebrities i dag gør brug af medierne til at kommunikere deres budskab til forbrugerne. Forfatterne viser også, hvordan madæstetik er blevet en medieret kampplads, hvor idéer om den gode og dårlige madforbruger kommer til udtryk. Endelig sætter bogen fokus på de normer, der styrer opfattelsen af kønnenes forhold til mad – også i medierne.
Teoretisk tager bogen bl.a. udgangspunkt i sociologerne Michel Maffesoli, Andreas Reckwitz og Pierre Bourdieu. Bogen præsenterer forskning, der metodisk arbejder i krydsfeltet mellem tekstanalyse, interview og observation.
Bogen er til studerende, forskere og praktikere inden for medier, kommunikation og de æstetiske fag, sundhed og fødevarer, samfundsvidenskaberne samt det pædagogiske felt.

Brugerbedømmelser af Mad og medier



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.