Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Skibsværfternes historie

Bag om Skibsværfternes historie

Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål. Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter. Lars K. Christensen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788740689501
  • Indbinding:
  • Hardback
  • Sideantal:
  • 304
  • Udgivet:
  • 7. november 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 257x257x30 mm.
  • Vægt:
  • 1505 g.
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. december 2024
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Beskrivelse af Skibsværfternes historie

Skibsværfternes historie sætter ord og billeder på det 20. århundredes værftshistorie. Engang var mange tusinde mænd – og senere også en hel del kvinder – beskæftigede i en industri, som var med til at definere Danmark. Gennem 150 år blev der hamret, svejset og bygget skibe af jern og stål i næsten alle større danske kystbyer. I dag ligger værfterne tyste hen, revet ned eller ombygget til andre formål.
Men i denne bog lever historien om dengang, vi byggede skibe, fortalt i både tekst og billeder. Lige fra dengang i 1912, hvor det danske skibsværft B&W byggede det første oceangående skib i verden, som er drevet af en dieselmotor og dermed lagde grunden til en international førerposition som producent af både skibe og skibsmotorer op gennem det 20. århundrede. Og til 2006, hvor Lindø-værftet byggede det, som dengang var verdens største containerskib: det næsten 400 meter lange Emma Mærsk. Men blot seks år senere må også Lindø lukke, som det sidste af de store, danske skibsværfter.
Lars K. Christensen er museumsinspektør ved Roskilde Museum (ROMU) og historiker, dr.phil. Han har skrevet flere bøger om arbejdsliv og industrihistorie i Danmark samt medvirket i flere TV-udsendelser om samme emne.

Brugerbedømmelser af Skibsværfternes historie



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.