Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Undervisningskompetence

- En grundbog til læreruddannelsen

Bag om Undervisningskompetence

At være undervisningskompetent i en folkeskolesammenhæng handler først og fremmest om at kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under hensyntagen til elevernes behov og forudsætninger, undervisningens rammer og de lovgivningsmæssige bestemmelser for skolens virke. Samtidig er det nødvendigt, at læreren har viden om og en kritisk-konstruktiv opmærksomhed på den mangfoldighed af øvrige forhold, som har betydning for undervisningen. Disse forhold udgøres af samfundsmæssige diskurser og betingelser, skolens kultur og praksis omkring bl.a. inklusion og samarbejde samt lærerens professionelle dømmekraft, kropslige ageren og udøvelse af relationskompetence og klasseledelse. Denne grundbog relaterer sig til modulet almen undervisningskompetence i læreruddannelsen og beskæftiger sig med følgende emner: De samfundsmæssige rammer omkring folkeskolen Dannelsesteorier og undervisningskoncepter Læreres didaktiske kompas og professionelle dømmekraft Skolekulturens betydning for livet i skolen Inkluderende fællesskaber og samarbejdet omkring disse Udfordringer i skole-hjem-samspillet Undervisningsplanlægningens praksis Lærerens relationskompetence og klasseledelse Kroppens betydning i undervisningen Teater og drama som metode i undervisningen Udeskole - hvorfor og hvordan? It og teknologiforståelse i skolen

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759335178
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 245
  • Udgivet:
  • 4. juni 2020
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 172x240x17 mm.
  • Vægt:
  • 487 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 25. november 2024

Beskrivelse af Undervisningskompetence

At være undervisningskompetent i en folkeskolesammenhæng handler først og fremmest om at kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning under hensyntagen til elevernes behov og forudsætninger, undervisningens rammer og de lovgivningsmæssige bestemmelser for skolens virke.
Samtidig er det nødvendigt, at læreren har viden om og en kritisk-konstruktiv opmærksomhed på den mangfoldighed af øvrige forhold, som har betydning for undervisningen. Disse forhold udgøres af samfundsmæssige diskurser og betingelser, skolens kultur og praksis omkring bl.a. inklusion og samarbejde samt lærerens professionelle dømmekraft, kropslige ageren og udøvelse af relationskompetence og klasseledelse.
Denne grundbog relaterer sig til modulet almen undervisningskompetence i læreruddannelsen og beskæftiger sig med følgende emner:
De samfundsmæssige rammer omkring folkeskolen Dannelsesteorier og undervisningskoncepter Læreres didaktiske kompas og professionelle dømmekraft Skolekulturens betydning for livet i skolen Inkluderende fællesskaber og samarbejdet omkring disse Udfordringer i skole-hjem-samspillet Undervisningsplanlægningens praksis Lærerens relationskompetence og klasseledelse Kroppens betydning i undervisningen Teater og drama som metode i undervisningen Udeskole - hvorfor og hvordan? It og teknologiforståelse i skolen

Brugerbedømmelser af Undervisningskompetence

  • Therese H. 16. september 2020

    Meget nyttigt værktøj til lærerstuderende.
    Jeg var især meget interesseret i kapitlet, der handlede om kroppens betydning for lærerens lederskab.


Find lignende bøger
Bogen Undervisningskompetence findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.