Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Uren pædagogik 2

Både pædagogisk forskning og praksis får stor bevågenhed i disse år. Folkeskolens resultater måles og sammenlignes i internationale undersøgelser. Kravene til øget konkurrenceevne i det åbne, globale marked stiger, og uddannelserne skal levere videnskytset. Der sker en centralisering af beslutningsprocesserne i uddannelsessystemet, mens de økonomiske tøjler strammes. Men hvilken rolle kan og skal pædagogikken spille her? Må vi gå på kompromis med uddannelsestraditioner, for at vi i krisetider kan få mere viden til flere elever for færre penge, og er blåstemplede pædagogiske metoder vejen frem? Eller udfolder pædagogikken sig mere kreativt og uregerligt, alt imens den er med til at skabe mindre målbare værdier i vores samfund? ’Uren pædagogik 2’ er en opfølgning på den debat, som udgivelsen ’Uren pædagogik’ igangsatte. I bogen udbygges og nuanceres forståelsen af pædagogikken som ’uren’, det vil sige knyttet til kultur, fag, kontekst og materie. Begrebet uren pædagogik sættes ind i en aktuel sammenhæng, hvor mangeartede parametre er med til at forme de krav, som møder dansk pædagogik i daginstitutioner, folkeskole og videregående uddannelser – og bogens forfattere giver bud på, hvad den urene pædagogik kan bidrage med i dette udfordrende landskab. Med bidrag af: Søren Bengtsen Gert Biesta Svend Brinkmann Jørgen Carlsen Stefan Hermann Peter Kemp Leo Komischke-Konnerup Steen Nepper Larsen Klaus Nielsen Ove Kaj Pedersen Thomas Aastrup Rømer Lene Tanggaard Karsten Tuft

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771292770
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 270
  • Udgivet:
  • 23. marts 2014
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 158x226x18 mm.
  • Vægt:
  • 453 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 25. november 2024

Beskrivelse af Uren pædagogik 2

Både pædagogisk forskning og praksis får stor bevågenhed
i disse år. Folkeskolens resultater måles og sammenlignes i internationale
undersøgelser. Kravene til øget konkurrenceevne i
det åbne, globale marked stiger, og uddannelserne skal levere
videnskytset. Der sker en centralisering af beslutningsprocesserne
i uddannelsessystemet, mens de økonomiske tøjler strammes. Men
hvilken rolle kan og skal pædagogikken spille her? Må vi gå på
kompromis med uddannelsestraditioner, for at vi i krisetider kan
få mere viden til flere elever for færre penge, og er blåstemplede
pædagogiske metoder vejen frem? Eller udfolder pædagogikken
sig mere kreativt og uregerligt, alt imens den er med til at skabe
mindre målbare værdier i vores samfund?
’Uren pædagogik 2’ er en opfølgning på den debat, som udgivelsen
’Uren pædagogik’ igangsatte. I bogen udbygges og
nuanceres forståelsen af pædagogikken som ’uren’, det vil sige
knyttet til kultur, fag, kontekst og materie. Begrebet uren pædagogik
sættes ind i en aktuel sammenhæng, hvor mangeartede
parametre er med til at forme de krav, som møder dansk pædagogik
i daginstitutioner, folkeskole og videregående uddannelser
– og bogens forfattere giver bud på, hvad den urene pædagogik
kan bidrage med i dette udfordrende landskab.
Med bidrag af:
Søren Bengtsen
Gert Biesta
Svend Brinkmann
Jørgen Carlsen
Stefan Hermann
Peter Kemp
Leo Komischke-Konnerup
Steen Nepper Larsen
Klaus Nielsen
Ove Kaj Pedersen
Thomas Aastrup Rømer
Lene Tanggaard
Karsten Tuft

Brugerbedømmelser af Uren pædagogik 2



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.