Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Videnskabsteori og professionel dømmekraft

- i pædagogisk praksis og opgaveskrivning

Bag om Videnskabsteori og professionel dømmekraft

Hvorfor skal jeg som pædagog eller pædagogstuderende vide noget om videnskabsteori, og hvad skal jeg bruge det til? Det korte svar er, at det bør du for at støtte dine refleksioner over, hvad viden er, for at blive bevidst om dit menneskesyn og for at forstå dine handlinger i pædagogisk praksis. Det lidt længere svar får du i denne bog. Hver dag rundt omkring i landets institutioner, skoler, klubber mv. skal pædagoger foretage problemidentifikation, reflektere over og udpege handlemuligheder i løbet af et øjeblik. Med andre ord står de over for, hvad der kan betegnes som en handletvangens øjeblikkelighed. Målet med denne bog er at vise, hvordan anvendelse af videnskabsteori kan styrke din professionelle dømmekraft og give anledning til at forstå og reflektere over situationer fra praksis på en ny og nuanceret måde, alt efter om du trækker på positivistisk, pragmatisk, socialkonstruktivistisk, hermeneutisk eller fænomenologisk tankegods. Mens første del af Videnskabsteori og professionel dømmekraft introducerer til videnskabsteori i relation til professionel dømmekraft, er omdrejningspunktet i bogens anden del at vise, hvordan du kan skabe en sammenhængende analysestrategi i din opgaveskrivning. Undervejs vil du støde på praksiseksempler, skematiske figurer, cases og opgaveskitser, der hjælper dig med at finde vej fra videnskabsteori til analysestrategi – hvad enten du skriver opgaver på pædagoguddannelsen eller på pædagogiske efter- og videreuddannelser.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788759342558
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 174
  • Udgivet:
  • 29. januar 2024
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 152x211x18 mm.
  • Vægt:
  • 306 g.
  • BLACK WEEK
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 28. november 2024

Beskrivelse af Videnskabsteori og professionel dømmekraft

Hvorfor skal jeg som pædagog eller pædagogstuderende vide noget om videnskabsteori, og hvad skal jeg bruge det til? Det korte svar er, at det bør du for at støtte dine refleksioner over, hvad viden er, for at blive bevidst om dit menneskesyn og for at forstå dine handlinger i pædagogisk praksis. Det lidt længere svar får du i denne bog.
Hver dag rundt omkring i landets institutioner, skoler, klubber mv. skal pædagoger foretage problemidentifikation, reflektere over og udpege handlemuligheder i løbet af et øjeblik. Med andre ord står de over for, hvad der kan betegnes som en handletvangens øjeblikkelighed. Målet med denne bog er at vise, hvordan anvendelse af videnskabsteori kan styrke din professionelle dømmekraft og give anledning til at forstå og reflektere over situationer fra praksis på en ny og nuanceret måde, alt efter om du trækker på positivistisk, pragmatisk, socialkonstruktivistisk, hermeneutisk eller fænomenologisk tankegods.
Mens første del af Videnskabsteori og professionel dømmekraft introducerer til videnskabsteori i relation til professionel dømmekraft, er omdrejningspunktet i bogens anden del at vise, hvordan du kan skabe en sammenhængende analysestrategi i din opgaveskrivning. Undervejs vil du støde på praksiseksempler, skematiske figurer, cases og opgaveskitser, der hjælper dig med at finde vej fra videnskabsteori til analysestrategi – hvad enten du skriver opgaver på pædagoguddannelsen eller på pædagogiske efter- og videreuddannelser.

Brugerbedømmelser af Videnskabsteori og professionel dømmekraft



Find lignende bøger
Bogen Videnskabsteori og professionel dømmekraft findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.