Bag om Vuggestueliv
For et barn i vuggestuealderen kan det være en stor udfordring at skulle være i institution fem dage om ugen. Så hvordan har børn i vuggestuen det egentlig? Hvordan tager de voksne i vuggestuen sig af børnenes overgang fra hjem til institution? Hvordan drager personalet omsorg for børnenes psykologiske og følelsesmæssige behov i institutionen? Og hvad betyder rammerne for dette omsorgsarbejde for børnenes trivsel i hverdagen? Denne bog bringer læseren tæt på livet i en vuggestue blandt en gruppe 0-2-årige og deres voksne, hvilket er et område der sjældent belyses i bogform. Ved at gå helt tæt på børnenes udtryk, lytte til deres gråd og grin, bemærke deres bevægelser og være åben for stemningen i rummet tilbyder forfatteren et indblik i, hvordan det er at være vuggestuebarn, og hvad samspillet med de voksne betyder for børnene. Bogen bygger på tilknytningsteori og præsenterer centrale begreber som tilknytning, leg, tryghed, trøst, indlevelse, følelsesmæssig afstemning og følelsesmæssig regulering, som alle bliver brugt til at forstå samspillet i hverdagen. Bogen er essentiel læsning for alle, der vil forstå livet i vuggestuen som ramme for de yngste børns trivsel og udvikling.
Vis mere