Udvidet returret til d. 31. januar 2025

De umulige børn og det ordentlige menneske

- Identitet, ballade og muslimske fællesskaber blandt etniske minoritetsbørn

Bag om De umulige børn og det ordentlige menneske

De umulige børn og det ordentlige menneske handler om etniske minoritetsbørns identitetserfaringer i den danske folkeskole. Den viser, at de etniske minoritetsbørn - stik imod skolens og lærernes intentioner om integration - oplever, at der er et skarpt skel mellem danskere og etniske minoriteter. Børnene føler, at den danske og andre nationale identiteter er hinandens modsætninger, og at de etniske minoritetsbørn laver ballade og er dårlige elever, hvorimod danske børn opfører sig pænt og er dygtige elever. Men hvorfor bliver nationale og religiøse identiteter så vigtige i folkeskolen? Og hvorfor ender især muslimske drenge i kategorien som skolens ballademagere? Disse spørgsmål besvarer bogen gennem en analyse af skoleinstitutionen og børns identitetsopbygning omkring fællesskaber og kulturelle former. Her bliver det tydeligt, hvordan den danske folkeskoles ideal om "det ordentlige menneske" bringer begreberne om køn, nationaliteter og religion ind i samspillet mellem børn og lærere på en måde, som ikke fremmer integration.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771245400
  • Udgivet:
  • 14. september 2009
  • BLACK WEEK
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af De umulige børn og det ordentlige menneske

De umulige børn og det ordentlige menneske handler om etniske minoritetsbørns identitetserfaringer i den danske folkeskole. Den viser, at de etniske minoritetsbørn - stik imod skolens og lærernes intentioner om integration - oplever, at der er et skarpt skel mellem danskere og etniske minoriteter. Børnene føler, at den danske og andre nationale identiteter er hinandens modsætninger, og at de etniske minoritetsbørn laver ballade og er dårlige elever, hvorimod danske børn opfører sig pænt og er dygtige elever. Men hvorfor bliver nationale og religiøse identiteter så vigtige i folkeskolen? Og hvorfor ender især muslimske drenge i kategorien som skolens ballademagere?
Disse spørgsmål besvarer bogen gennem en analyse af skoleinstitutionen og børns identitetsopbygning omkring fællesskaber og kulturelle former. Her bliver det tydeligt, hvordan den danske folkeskoles ideal om "det ordentlige menneske" bringer begreberne om køn, nationaliteter og religion ind i samspillet mellem børn og lærere på en måde, som ikke fremmer integration.

Brugerbedømmelser af De umulige børn og det ordentlige menneske

  • Tringa B. 24. april 2020

    Gilliam formår at fremanalysere mønstre og mekanismer gældende i folkeskolen med henblik på den danske skole, som en dannelsesinstitution og overførelsesprojekt af dansk kulturel viden. Institutionen imødekommer og anerkender mest de elever, der har denne viden hjemmefra, på trods af institutionens gode intention. Den snævre definition af den ideelle, danske samfundsborger (som eleven skal disciplineres til), skaber store muligheder for afvigelse.

    Jeg læste første gang et uddrag på min bachelor, og blev så betaget af at forstå personlige folkeskoleoplevelser fra et teoretisk perspektiv, at jeg valgte at købe bogen til brug af mit speciale på kandidaten. Værket har dermed både været et springbræt til introspektion og til et meningsfuldt (for mig) afsluttende speciale.


Find lignende bøger
Bogen De umulige børn og det ordentlige menneske findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.