Bag om Evalueringskultur i dagtilbud
Med den styrkede pædagogiske læreplan er etableringen af en evalueringskultur blevet en central del af det pædagogiske arbejde i dagtilbud.
Den pædagogiske praksis indeholder mange elementer, som er afgørende i evalueringsarbejdet: observation, nysgerrighed og ønsket om at blive klogere og træffe bedre beslutninger. Mange vil også være tættere på en egentlig evalueringskultur, end de måske selv tror.
Men hvad er evaluering helt præcist, og hvornår og hvordan bliver evalueringsarbejdet en kultur, som er understøttende for det pædagogiske arbejde?
Med denne bog får ledere og pædagogisk personale en håndbog, der giver svar på disse spørgsmål og mange flere, når den bidrager med viden og konkrete redskaber til at etablere en stærk evalueringskultur.
Gennem hele bogen præsenteres metoder, fifs og greb til arbejdet med både evaluering og evalueringskultur, der kan bruges direkte i praksis.
Bogen består af fire hoveddele, som kan læses både hver for sig og - meget gerne - i sammenhæng. Disse dele er:
Del 1: Hvad er en evalueringskultur, og hvordan ved vi, om vi har den?
Del 2: Hvad er evaluering - og hvad er ikke evaluering?
Del 3: Evaluering i dagtilbud - hvordan gør vi?
Del 4: To modeller til evaluering i dagtilbud
Bogen er skrevet af Malene Skov Dinesen, indehaver og chefkonsulent i Ineva, hvor hun gennem en årrække har arbejdet med evaluering og evalueringskultur i dagtilbud.
Vis mere