Udvidet returret til d. 31. januar 2025
Bag om Fagdidaktik i idræt

Idrætsfaget spiller en central rolle i både folkeskole og gymnasium, fordi bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser baner vej for liv, fællesskab og nærvær. Samtidig opnår eleverne kendskab til idrættens betydning for vores sociale, mentale og fysiske sundhed og bliver derigennem kritiske og bevidste brugere af de mange trænings- og sundhedstilbud, der er i vores samfund. Endelig er idræt et vigtigt dannelsesfag, som kvalificerer eleverne gennem kundskaber og viden. Det socialiserer dem, så de kan indgå i og håndtere fællesskabets normer og værdier. Og det bidrager til, at de bliver selvstændige og frie subjekter med ret til at eksistere. Men idrætsfaget har også en række udfordringer. Bl.a. er der problemer med elevernes deltagelse og motivation. I Fagdidaktik i idræt gives bud på en aktuel fagdidaktik med udvalgte greb og tilhørende pejlemærker for en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som idrætsfaget har. Bogens forfattere har valgt at fokusere på, at idrætslæreren skal kunne fremme meningsfulde idrætsoplevelser, integrere teori og praksis, inddrage digitale medier i undervisningen, anvende idrætsdidaktiske modeller, skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer, sikre inkluderende læringsmiljøer og integrere forskellige evalueringsformer i idrætsfaget. Forfatterne er: Annemari Munk Svendsen, ph.d., studieleder ved Institut for Idræt og Biomekanik, SDU. Kasper Lasthein Madsen, ph.d., adjunkt ved forskningscenter for pædagogik og dannelse, VIA. Anette Bentholm, ph.d., lektor ved Neuropædagogisk Kompetencecenter, UCN. Andreas Bolding Christensen, lektor på læreruddannelsen, UCL og FIIBL, SDU og Esben Volshøj, lektor på læreruddannelsen og forskningsprogram for krop, idræt og bevægelse, VIA.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772165998
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 159
  • Udgivet:
  • 17. november 2022
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 150x222x11 mm.
  • Vægt:
  • 261 g.
  • BLACK NOVEMBER
  På lager
Leveringstid: 1-3 hverdage
Forventet levering: 25. november 2024

Beskrivelse af Fagdidaktik i idræt

Idrætsfaget spiller en central rolle i både folkeskole og gymnasium, fordi bevægelsesmæssige og sanselige oplevelser baner vej for liv, fællesskab og nærvær. Samtidig opnår eleverne kendskab til idrættens betydning for vores sociale, mentale og fysiske sundhed og bliver derigennem kritiske og bevidste brugere af de mange trænings- og sundhedstilbud, der er i vores samfund.
Endelig er idræt et vigtigt dannelsesfag, som kvalificerer eleverne gennem kundskaber og viden. Det socialiserer dem, så de kan indgå i og håndtere fællesskabets normer og værdier. Og det bidrager til, at de bliver selvstændige og frie subjekter med ret til at eksistere. Men idrætsfaget har også en række udfordringer. Bl.a. er der problemer med elevernes deltagelse og motivation.
I Fagdidaktik i idræt gives bud på en aktuel fagdidaktik med udvalgte greb og tilhørende pejlemærker for en idrætspædagogik, der modsvarer de udfordringer, som idrætsfaget har. Bogens forfattere har valgt at fokusere på, at idrætslæreren skal kunne fremme meningsfulde idrætsoplevelser, integrere teori og praksis, inddrage digitale medier i undervisningen, anvende idrætsdidaktiske modeller, skabe kreativitetsfremmende læringsmiljøer, sikre inkluderende læringsmiljøer og integrere forskellige evalueringsformer i idrætsfaget.
Forfatterne er: Annemari Munk Svendsen, ph.d., studieleder ved Institut for Idræt og Biomekanik, SDU. Kasper Lasthein Madsen, ph.d., adjunkt ved forskningscenter for pædagogik og dannelse, VIA. Anette Bentholm, ph.d., lektor ved Neuropædagogisk Kompetencecenter, UCN. Andreas Bolding Christensen, lektor på læreruddannelsen, UCL og FIIBL, SDU og Esben Volshøj, lektor på læreruddannelsen og forskningsprogram for krop, idræt og bevægelse, VIA.

Brugerbedømmelser af Fagdidaktik i idræt



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.