Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Bag om KRAP

Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker... KRAP er funderet i den anerkendende tilgang til andre mennesker og er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer - samt ved en udpræget vægtning af det positive, dét som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø. En teori har først bevist sin bæredygtighed, når den har vist sig at kunne omsættes til - og virke i - praksis. Og KRAP virker! I denne bog kan du læse om en større gruppe praktikeres arbejde med børn, unge og voksne inden for både almen- og specialpædagogiske områder, herunder folkeskole, almindelig og specialbørnehave, døgninstitutioner for børn og unge og for voksne udviklingshæmmede samt kommunal sagsbehandling. Her formidles erfaringer med KRAP og helt konkrete anvisninger på, hvordan et pædagogisk arbejde kan bygges op ud fra forskelligartede udfordringer. I pædagogiske kredse er de fleste i dag bevidste om at skulle have en anerkendende tilgang og at arbejde ud fra et ressourcesyn. For mange er dette en logisk forudsætning ... men udfordringerne dukker op, når man kommer til: Hvordan gør man så det i praksis? KRAP - fortællinger fra praksis tilbyder med sine 19 kapitler et nuanceret billede af KRAP-tilgangen, der kan virke som inspiration for mange andre praktikere. Nogle af de tydelige perspektiver, læseren vil kunne finde i bogens tekster, handler om: Praksisfortællinger med fokus på for eksempel forandringsprocesser eller forældresamarbejde med et KRAP'sk udgangspunkt De KRAP'ske metoders virkning og videreudviklingen af dem De KRAP'ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker ud fra deres ressourcer og udfordringer

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771602470
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 10. juli 2012
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af KRAP

Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, forkortet KRAP, er et socialpædagogisk koncept, som indeholder det bedste af det, der virker...
KRAP er funderet i den anerkendende tilgang til andre mennesker og er kendetegnet ved en systematisk inddragelse af de kognitive teorier og behandlingsformer - samt ved en udpræget vægtning af det positive, dét som virker. Konceptet hviler desuden på en konstruktivistisk forståelse af mennesket i dets miljø.
En teori har først bevist sin bæredygtighed, når den har vist sig at kunne omsættes til - og virke i - praksis. Og KRAP virker! I denne bog kan du læse om en større gruppe praktikeres arbejde med børn, unge og voksne inden for både almen- og specialpædagogiske områder, herunder folkeskole, almindelig og specialbørnehave, døgninstitutioner for børn og unge og for voksne udviklingshæmmede samt kommunal sagsbehandling. Her formidles erfaringer med KRAP og helt konkrete anvisninger på, hvordan et pædagogisk arbejde kan bygges op ud fra forskelligartede udfordringer.
I pædagogiske kredse er de fleste i dag bevidste om at skulle have en anerkendende tilgang og at arbejde ud fra et ressourcesyn. For mange er dette en logisk forudsætning ... men udfordringerne dukker op, når man kommer til: Hvordan gør man så det i praksis?
KRAP - fortællinger fra praksis tilbyder med sine 19 kapitler et nuanceret billede af KRAP-tilgangen, der kan virke som inspiration for mange andre praktikere. Nogle af de tydelige perspektiver, læseren vil kunne finde i bogens tekster, handler om:
Praksisfortællinger med fokus på for eksempel forandringsprocesser eller forældresamarbejde med et KRAP'sk udgangspunkt
De KRAP'ske metoders virkning og videreudviklingen af dem
De KRAP'ske forståelsesrammer og arbejdsprocesser i arbejdet med mennesker ud fra deres ressourcer og udfordringer

Brugerbedømmelser af KRAP



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.