Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Problembaseret læring

- For elever, studerende og lærere

Bag om Problembaseret læring

Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også. Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen. Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771600537
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 12. april 2001
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Problembaseret læring

Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også.
Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen.
Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.

Brugerbedømmelser af Problembaseret læring



Find lignende bøger
Bogen Problembaseret læring findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.