Bag om Sprogforum 63
I Undervisningsministeriets forenklede Fælles Mål fra 2014 understreges det, at skriftlighed skal indgå i alle skolens fag. Og når sprog og skriftlighed bliver et anliggende i alle fag, må også sprogfolk bidrage til introduktion og diskussion af feltet.
I dette nummer af "Sprogforum" introducerer en række forskere til genrepædagogik og genrepædagogikkens mulighed for at skabe faglige løft for alle elever i skolen - ikke mindst elever med minoritetsbaggrund - netop gennem fokus på læsning og skrivning.
Forskerne stiller især skarpt på den australske genrepædagogik, der kan inspirere danske undervisere til at støtte elevernes skriftsproglige udvikling og herigennem skabe bedre forudsætninger for faglig læring i det hele taget. Nummeret indeholder artikler af australske genrepædagogiske forskere og præsenterer eksempler på andre tilgange til skriftlighed. Derudover er der artikler om genrepædagogik i lærer- og sygeplejeuddannelsen og på sprogcentrene og om kompetenceudvikling af studerende og lærere på videregående uddannelser.
Vis mere