Bag om UDTOG III
Årets mandelgave 2019:
Med Vind i
Jylland
Kunstvejviser
Vind tager os for tredje og sidste gang med over stok og sten gennem rejseessayet
UDTOG III. Denne gang – ud af det grå – gennem et entropiskt Jylland i januar.
Igennem det meste af et år har jeg overvejet, hvor jeg
skulle tage hen for at skrive sidste del i min Udtogstrilogi. Hvad med en
togrejse rundt for at genbesøge jyske museer? Er det en god ide? Jylland? I
januar i pisseregnvejr? Industrilandbrug, kulturhuse og indkøbscentre. Gå
igennem lave gågader belagt med betonfliser eller kinesisk granit omgivet af de
samme butikskæder og hen til kunstmuseet med alt det sædvanlige umådelige
mådehold? Men noget i mig insisterer. “Hold fast i din oprindelige ide, ta’ sgu
da bare til Jylland.”
Resultat af den beslutning er rejseessayet UDTOG III
på godt 160 sider. Billedkunstner Christian Vind starter i Ribe og ender i
Skagen. Bogen afsluttes med en fokuseret billedkonfrontation på en række
sjællandske museer for at kunstkriminologens spor, der afføder atter et spor og
atter et spor, kan samles i ét sedimenteret punkt.
Bogen indledes med digteren
H.P. Holsts ord ”For hvert et tab igen erstatning findes; hvad
udad tabtes, det skal indad vindes.”. Ord der ganske ofte er blevet lagt i munden
på det jyske overdrevs betvinger Enrico Mylius Dalgas, som var den ledende
figur i tilplantningen af de jyske heder (Hedeselskabet). Efter sigende skulle
Dalgas ikke selv have gjort noget for at afsløre forvekslingen med Holst, da
ordene svarede glimrende til hans egne bestræbelser og selvmytologi.
Den slags jyske forvekslingskomedier er bogen
fuld af; er der lort i Manzonis dåse?, hvem er ophavet til Tollundmandens tå?,
og hvad er det egentlig med det ARoS rugbrød? Men det er ikke spøg og skæmt det
hele. Gennem sin egen associationsvandalisme lægger Christian Vind sine overbevisende
snit ned igennem den danske kunsthistorie, godt suppleret op med hverdagsgenstande
og glimt samt arkæologiske spring i tid og rum.
Den indre rejse og de fantasifulde kombinatorikker
er med andre ord af ligeså stor betydning som den ydre. Måske fordi
oplevelsesøkonomien (forvekslingskomedien) på danske museer er af en så kedsommelige
karakter, totalt afkoblet de enkelte samlingers iboende kvaliteter og idéer, at
blikket må søge andre ting. Heldigvis kan Christian Vind finde spor i både
kunsthistorie, skjulte lag i malerier, ordspil på kontorer og skilte i forfald,
så selv de mest forhutlede toprocentsbesparedeprovinsmuseer får lidt kulør.
Christian Vinds besættelse og nysgerrighed kombineret med en ligeså
veludviklet skepsis, gør igen serien UDTOG til årets mandelgave fra Antipyrine.
@font-face {
font-family: "Cambria Math";
}@font-face {
font-family: Calibri;
}@font-face {
font-family: "Minion Pro";
}@font-face {
font-family: Sabon-Roman;
}@font-face {
font-family: Sabon-Italic;
}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: "Calibri", sans-serif; }p.brduindr, li.brduindr, div.brduindr { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; text-align: justify; line-height: 12.9pt; font-size: 9.5pt; font-family: Sabon-Roman; color: black; }p.brdmindr, li.brdmindr, div.brdmindr { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; text-align: justify; text-indent: 8.5pt; line-height: 12.9pt; font-size: 9.5pt; font-family: Sabon-Roman; color: black; }.MsoChpDefault { font-family: "Calibri", sans-serif; }div.WordSection1 { }
Vis mere